Komplexa produkter ger fler jobb
- Jag konkurrerar med kunskap och kvalitet. Inte med priset.Det säger snickaren Joakim Olsson i Burs i reportaget ovan.Och hans inställning får stöd av nya forskningsresultat.
Foto: Staffan Fritz
Målsättning: att ta reda på vad som gör små och medelstora företag framgångsrika, så att de kan växa och anställa folk.
Slutsatsen är bland annat att det är högre så kallad förädlingsgrad som är nyckeln till framgång. Vilket innebär att man tillverkar mer komplexa, innovativa och unika produkter som man marknadsför effektivt och kan ta bättre betalt för.
Och här har öns företag en del att lära.
- Under perioden
2002-2007 var det genomsnittliga förädlingsvärdet per arbetsplats på Gotland mindre än hälften av vad som gällde för landet som helhet, påpekar Per Lind, professor på högskolan och projektledare för forskningsprojektet.
Någon officiell rapport finns ännu inte, den ska presenteras inom några veckor, men några resultat är så pass tydliga att Per Lind kan avslöja dem redan nu.
- Framför allt inom livsmedelsektorn kan man se en mycket stark koppling mellan förädlingsgrad och vinstmarginal.
Men vad är ökad förädlingsgrad? Är det att man tillverkar och säljer morotsmarmelad i stället för att skicka morötterna till fastlandet?
- Det kan man säga. Med till exempel morotsmarmelad är det lättare att skapa en unik produkt som är svårare att kopiera.
- Men inte bara kvalitet på produkten utan även servicen gör att kunden är beredd att betala mer, det har andra undersökningar visat. Förädlingsgraden ökar alltså både med bra produkter och med god service!
- Med ökad förädlingsgrad förbättras konkurrensmöjligheterna, priset kan hållas högre och överskottet kan användas till att förnya teknologin och anställa personal.
Vad ska de här slutsatserna användas till?
- Målet är att ta reda på hur man kan stödja småföretagen så att de växer och kan anställa fler. Vi behöver inte i första hand fler företag, vi behöver fler företag som växer, säger Per Lind.
- Vi har ett antal konkreta förslag på vad företagen måste tänka på för att utvecklas. Vi vill gärna ha en dialog med företagen på Gotland men vårt främsta problem är att nå ut: för en tid sedan bjöd vi in till information till de gotländska företag som varit med och besvarat våra frågor i projektet - inte ett enda företag kom!
Forskningsprojektet Epama (Enterprise performance analysis by management assessment) är ett samarbete mellan universiteten/högskolorna i Gdansk, Greifswald, Novgorod, Riga, Tartu och på Gotland samt Stockholm School of Economics i Riga.
Flera hundra företag med 2-200 anställda (de flesta med 5-30 anställda) har undersökts. Man har tittat på hur företagen utvecklades under åren 2005-2008.
I Sverige har 50 företag undersökts, de flesta på Gotland men också några på Södertörn söder om Stockholm.
Företagen verkar inom livsmedels- och turismsektorerna och delades upp i två grupper: framgångsrika och mindre framgångsrika företag.
Flera hundra företag med 2-200 anställda (de flesta med 5-30 anställda) har undersökts. Man har tittat på hur företagen utvecklades under åren 2005-2008.
I Sverige har 50 företag undersökts, de flesta på Gotland men också några på Södertörn söder om Stockholm.
Företagen verkar inom livsmedels- och turismsektorerna och delades upp i två grupper: framgångsrika och mindre framgångsrika företag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!