Krav för busstrafikens anbud tolkades olika

De saknade uppgifterna i Gotlandsbuss anbud beror på olika tolkningsmöjligheter.- Vi har lämnat in vårt anbud efter de premisser som varit, säger Ronny Olofsson, Gotlandsbuss.

Ekonomi, näringsliv & finans2008-01-25 04:00
Efter Swebus överklagan har länsrätten underkänt den nya upphandlingen av kollektivtrafiken i Visby och på landsbygden. Den 18 augusti skulle enligt planerna Gotlandsbuss tagit över efter Swebus.
Men Gotlandsbuss inte har angivit namn på företagsledare och trafikansvarig i anbudet och enligt länsrätten är det brister som är så allvarliga att upphandlingen måste göras om. Enligt Ronny Olofsson som är styrelseordförande för Gotlandsbuss har bolaget lämnat in anbudet efter de villkor som fanns. Det har inte framgått att uppgifterna behövdes för att anbudet skulle gälla.
- Vår uppfattning är att vi lämnat in tillräckliga uppgifter, säger han.
En trafikansvarig ska fortfarande anställas viket är anledningen till att uppgiften inte fanns med i anbudet.
- Vi kan inte anställa någon förrän vi fått trafiken. Tjänsten är utlyst och ska tillsättas, säger Ronny Olofsson.
Trafikledare finns redan i dag inom de 13 lokala bussföretag som är delägare i Gotlandsbuss. Eftersom Gotlandsbuss inte kunnat garantera att det skulle bli samma person och eftersom bolagets uppfattning var att kompletteringen kunde göras senare lämnades inte något namn.
Ronny Olofsson vill inte kommentera länsrättens dom.
- Vi får vänta och se om kommunen kommer in med något överklagande, säger han.
Enligt tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (c) finns två möjliga tolkningar av vad som skulle ingå i anbudet. Dels enligt EU-regler som öppnar för senare kompletteringar, dels kommunens eget anbudsunderlag som byggts upp av professionella konsulter. Där finns krav på att nämnda uppgifter ska ligga klara vid anbudstidens slut. Enligt Kjell Skalberg sattes kraven i första hand med tanke på att traditionella aktörer skulle söka uppdraget. Han har förståelse för Gotlandsbuss problem att uppge vd och trafikansvarig innan bolaget startat verksamheten.
- Vi hade ingen aning om att ett nybildat bolag skulle söka uppdraget, säger Kjell Skalberg.
Nu har kommunen två alternativ att ta ställning till. Det ena alternativet är att överklaga länsrättens beslut till kammarrätten. Det andra är att påbörja en ny upphandling så fort som möjligt.
Kjell Skalbergs bedömning är att det skulle ta 10-12 månader innan ett nytt anbud gått igenom processerna och valts ut.
- Frågan är vem som ska sköta trafiken under tiden när avtalet med Swebus nu upphör? undrar Kjell Skalberg.
För att kunna starta trafiken enligt avtalad tid har Gotlandsbuss beställt 24 nya bussar, för en sammanlagd kostnad på 60 miljoner kronor. Om bolaget förlorar en ny upphandling innebär det en ekonomisk förlust.
- Då får vi avbeställa bussarna och ta det vite som följer med det, säger Ronny Olofsson.
Men trots kostnader kommer Gotlandsbuss lägga ett nytt anbud för kollektivtrafiken om det blir nödvändigt.
- Vi ser fram emot en ny upphandling. Vi har bildat bolag för att driva trafiken, säger Ronny Olofsson.
låg till grund skulle ingå i avtalet anledningen till att Gotlandsbuss
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!