Lösningen blev försörjningen

Therese Johansson hade ett problem att lösa.Lösningen blev så bra att hon sju år senare livnär sig på den. Och har två anställda.

Foto:

Ekonomi, näringsliv & finans2009-11-03 00:00
- Jag var gravid och det fanns inte ett enda plagg på hela ön som passade. Det var på våren 2002, berättar Therese Johansson, i dag innehavare av 4mom som huvudsakligen säljer mammakläder och amningsprodukter.
- Så jag gick till Almi för att få reda på hur man startade ett företag. De sa åt mig att göra en marknadsunderökning - men det hade jag ju redan gjort!
Therese Johansson var egentligen utbildad undersköterska men jobbade vid den här tiden på ungdomsgården Puma i Visby.
Sålde till andra
Men när hon inte kunde köpa det hon ville ha startade hon i stället eget - och började sälja till andra.
- Jag frågade de butiker som tidigare sålt mammakläder vart man kunde vända sig. Så tog jag kontakt med leverantörer och hade affär hemma i Ganthem, där jag bodde då.
Ungefär samtidigt var det dock en affärskedja i Visby som åter började sälja mammakläder.
- Jag förstod att det kanske inte var så troligt att folk skulle åka ända till Ganthem utan att veta vad som fanns. Så jag började sälja via internet i stället, berättar Therese Johansson.
- Jag har en lillebror som hjälpte mig med hemsidan. Vi var väldigt tidigt ute med försäljning via nätet.
Och försäljningen har gått bra, så bra att Therese Johansson i dag har två anställda och har flyttat in affären till Visby. I fjol låg omsättningen på 4,3 miljoner kronor, varav Visbyaffären stod för ungefär en sjättedel.
Över hela världen
4mom har i dag drygt 25 leverantörer, mest danska men också några från Sverige - ingen från Gotland dock. Köparna finns över hela världen.
- Vi säljer mest till storstäder i Sverige. Men också till Norge, Belgien, Tyskland - och Nya Zeeland! utbrister Therese Johansson.
- Så vi ska snart ha en engelskspråkig version av hemsidan.
Marknadsföringen sköts mest via föräldraforum på nätet, bloggar och länkar. Och så ligger 4mom väldigt högt på Googles träfflista om man söker på "mammakläder".
- Det är en smal nisch och det är svårt att behålla kunderna, de köper av oss bara en kort period. Så vi måste hela tiden ligga i och hitta nya kunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!