’’Magin försvinner’’
När Payex marknadsför sig så syns Gotland över huvud taget inte.Men hörs desto mer.- När vi träffar våra potentiella kunder så kommunicerar vi mycket Gotland, berättar koncernchefen Krister Fingal.
tveksam. Payex koncernchef Krister Fingal tycker att magin försvinner om man kallar Gotland magiskt.
Foto: Petra Jonsson
Huvudkontoret ligger kvar i Visby, varifrån också en stor del av verksamheten sköts.
Inte utåt sett
Men hur kan man använda sig av varumärket Gotland när man säljer tjänster som skulle kunna utföras var som helst där det finns tillräckligt bra telekommunikationer?
Svar: man gör det inte.
Inte utåt sett i alla fall.
- På vår hemsida gör vi ingen stor sak av att vi är ett gotländskt företag. Och det står inget om Gotland i våra annonser. Där är det "hardcore" om våra tjänster, säger Krister Fingal, koncernchef för Payex.
- Men när vi träffar våra potentiella kunder så kommunicerar vi mycket Gotland. Principen är att vi tar hit våra kunder, från platser i Norden och övriga Europa. Det är därför vi har ett eget flygplan. Och väl på plats på huvudkontoret i Visby berättar vi om Gotland, om Max Hansson (Payex grundare), om världsarvet Visby.
Vad är det ni berättar?
- Vi producerar en oerhört komplex betaltjänst och framsidan med att vi finns på en ö är att vi är tvungna att ha ett annat tänk, ett långsiktigt tänk. Vi tänker på vad grannen ska säga om det vi gör, vi ska kunna gå Adelsgatan fram med högburet huvud. Dessutom är vi vana att klara oss även när det blåser hård motvind.
- Baksidan är ankdammen. Utomlands framhäver vi att vi inte är helt insulära - att vi i själva verket ligger i Stockholms skärgård, att vi har kultur, som Bergman, att vi har fantastiskt krogliv, egen högskola, bra kommunikationer.
Fungerar det?
- Nästan alla som kommer hit skriver kontrakt med oss! Men en del av våra utländska medarbetare tycker att vi ibland pratar för mycket Gotland - för dem betyder Gotland väldigt lite.
Använder ni er av den nya logotypen för Gotland?
- Nej! Jag tror inte på den symbolen. Det bidrar inte till magin att säga att man är magisk, snarare tvärtom. Dessutom tror jag det är svårt för kommunen och näringslivet att samarbeta i den här typen av projekt. Lokala entreprenörer behöver inte hjälp från kommunen, de vill bara vara i fred och slippa bli motarbetade.
Är det en medveten strategi från er att använda det gotländska i mötena med kunderna?
- Absolut. Men vi har inte heller något val, vi är födda här och älskar ön. Och när vi frågar vår reklambyrå om hur vi ska göra säger de bara "Keep on!"
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!