Makten och tillväxten

Vems ansvar är det att skapa tillväxt? Är det upp till kommunen att bestämma att hädanefter sätta företagsfrämjande före allting annat? Eller att myndigt bestämma att alla ska förhålla sig till ett gemensamt varumärke?

Ekonomi, näringsliv & finans2009-11-03 00:00
Är det media som har makten, och som bär ansvar för antingen tillväxtfrämjande eller tillväxthämmande rapportering i valet av vad som skrivs och inte skrivs? Är det verkligen så att länsstyrelsen utövar sin, per definition negativa, makt genom att motverka varje initiativ som verkar i "rätt" riktning?
Kan receptet vara så enkelt att kommun, media, länsstyrelse sträcker upp sig, tar sig i kragen och börjar verka för flexibilitet, företagsvänlighet och regionhänsyn istället för att släppa fram kritik och ifrågasättanden?
Jag kan inte frigöra mig ifrån misstanken att det var precis så som regissörerna bakom framtidskonferensen på Wisby Strand hade tänkt sig att slutsatserna skulle dras i åhörarbänkarna, under det ambitiösa och väl planerade föreläsningsprogram som serverades där sista veckan i oktober. Vikten av dialog betonades i kommunstyrelsordföranden Eva Nypelius avslutande sammanfattning av kvällen. Flera hade dessförinnan hävdat att det är för mycket dialog, för många anonyma insändare i tidningarna, för många ifrågasättanden från privatpersoner och media.

I den här tidningen, som heter vad den skriver om, har vi frågat ett antal företagare hur de använder sig av Gotland som varumärke.
Gotland är fantastiskt, menar de allihop. Gotland är en dörröppnare. Ändå är de oeniga om den nya varumärkesplattformen. Om värdet av den. Och om Gotlandsloggan. Den förenar, säger den ene. Den förvirrar, menar den andre. En tredje påstår att sådan kommunal hjälp vill entreprenören inte ha. Hellre bara "få vara ifred och slippa bli motarbetad".

Tanken bakom samling kring ett gemensamt varumärke är gemensam nytta.
Ändå finns här en hake. På samma sätt som det är svårt att definiera makt och ansvar är det svårt att kräva full uppslutning kring något som stipuleras vara Gotland i ett nötskal.
Och när vi nu pratar bilden av Gotland: det är samma mekanismer som styr såväl positiva som negativa associationer.
Varje gång du som företagare upprepar "dåligt företagsklimat" bidrar du till att cementera den beskrivningen som en sanning om Gotland. Varje gång du klagar över osmidighet eller "negativa attityder" så bidrar du till negativism.
Varje gång du svepande skäller på "media" för vad det nu är för negativt du tycker dig ha drabbats av i rapporteringen så signalerar du missnöje, missmod och i värsta fall desperation.

Svaret på var makten för tillväxt ligger finns nog närmare än du tror. Det är inte: hos någon annan.
Till dig som försöker få med andra på tåget säger jag: strunta i att få med alla, fokusera på dem som vill.
Till dig som kämpar för ett projekt: tala väl om andra som lyckats före dig.
Du som stöter på motstånd: ta debatten, skjut inte på budbäraren.
Och du som ogillar att springa i flock: tänk på att om du vill ha hjälp går det lättare om du åtminstone ger någon hjälp tillbaka.

I dagarna är det dags för 2009 års Företagardag i Visby.
Låt det bli en tillställning där dialog, föredömen och inspiration blir ledord. Och där företagaren - och inte någon annan - sätts i fokus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!