Entusiasm och glädje, att bry sig, medbstämmande och att se kunden.
Det är ord som kommer upp när man pratar med Yvonne Molin. Hon är helt övertygad om att när personalen trivs smittar det av sig på kunderna.
- Vi som jobbar här passar väldigt bra ihop. För man ska ju faktiskt tänka på att man ska vara tillsammans hela dagarna. Vi nästan trampar på varandra, vi jobbar ju på en ganska liten yta, därför måste det funka. Vi har kul ihop - det är jätteviktigt - och vi umgås även privat.
Det låter som att du verkligen gillar att jobba som säljare?
- Ja, det gör jag, Gud ja! Vet du, här är jag varenda dag, jag jobbar hundra procent, det känns verkligen bra.
Det var efter att ha jobbat på kontor i många år som Yvonne Molin bytte bransch helt.
Via jobb på två olika optikerföretag hamnade hon för drygt tio år sedan hos Tells. Hon förstod att hon hade hamnat rätt när en kund sa: Vet du vad, när man kommer in i butiken så känns det precis som att du stått och väntat på mig en hel dag, det är bara jag som kommer i fokus.
De flesta yrkesområden och branscher är i dag i förändring, inte minst glasögon- och linsbranschen. Att konkurrensen hårdnat håller Yvonne Molin med om och tycker att det då är ännu viktigare hur man bemöter kunden.
- Det är viktigt att det är personligt. Numera handlar många på nätet men saker och ting behöver justeras också. Många behöver också prata lite, ibland är man lite av en psykolog.
De dagar när humöret inte är på topp gäller det att peppa sig själv. Yvonne har några knep:
- Även jag kan ha en dålig dag men då brukar jag tänka att nu måste jag skärpa till mig! Det får inte gå ut över någon annan, han eller hon kan ju inte rå för det som jag går och tänker på. Istället tänker jag på att vara positiv, att ställa upp för den jag möter.
Balansen måste vara hårfin så man inte är för påflugen?
- Ja visst, men det är jag inte. Det måste man känna av. Jag har hållit på ett tag nu och kan se om en kund vill ha hjälp eller ej. Men trots det kan även jag ta fel och bli överraskad. Som när jag ser en människa som ser lite avvisande ut men när man frågar lite snällt och vänligt så vill han eller hon ha hjälp. Det händer att man får så himla bra kemi. Då är det nära att jag ger en kram för att tala om att det gjorde min dag!
I butiken sköter Yvonne skyltningen, hon berättar att hon är något av en perfektionist och att hon gillar att vara delaktig. På företaget arbetar tre optiker, två personer i verkstaden och så är det två optikerassistenter, varav Yvonne Molin är en, samt två chefer. Hon berättar att hon och hennes assistentkollega följer med på mässor och de har stor del i vad som köps in.
- Man kan säga att det vi tycker om på mässorna är det som våra kunder får se. Där får vi en helhet och vi ser vad som gäller.
Får du en reaktion från kunderna vad de vill ha?
- Absolut, och så ser man på kunden, man kan inte klä ut en kund. Man måste se på helheten på personen, vad som passar just den personen. Det vet man ju själv när man kommer in i en butik och vill köpa kläder så vill man inte bli utklädd. Absolut inte.
- Sedan är det så att alla människor kanske inte vet vad de är fina i. Jag kan hjälpa till och visa vad den passar i.
Intresset för färg och form är stort inte bara på jobbet utan även privat. Det syns för Yvonne Molin klär sig med en tanke och hon är, som sagt, något av en reklamannons.
- Jag gillar verkligen att matcha kläderna med bågarna. En gång när jag skaffat färgade, bruna kontaktlinser så sa min kompis: "Yvonne, ta på dig ett par glasögon, du ser sjuk ut, du måste vara född med glasögon".
Hur många par har du?
- Åh, just nu kanske jag bara alternerar mellan sex par. Du vet jag har ju fått progressiva nu. Vi får naturligtvis rabatt när vi jobbar här och när vi åker på mässor så händer det att vi får bågar av säljarna. Så förut, när jag hade avståndsglas, så hade jag minst tio par.
Mitt under intervjun blir vi avbrutna eftersom Yvonne behövs i butiken och hon bokstavligt talat springer iväg. Efter en stund återkommer hon - på snabba ben.
Man får en känsla av att du är lite av spindeln i nätet?
- Vad ska man säga om det, frågar hon, tystnar och tänker efter. Jo, jag vill gärna vara med och bestämma. Men det gäller inte bara mig. När vi ska köpa inredning, när vi ska planera, vid våra månadsmöten så är faktiskt alla delaktiga men ok jag är nog lite av en ordningsman.
Vad gör du på fritiden?
- Spelar golf eller så är jag ute och går. Har du aldrig sett mig? Folk brukar känna igen mig för jag går jättejättesnabbt eller så springer jag, säger hon och skrattar.
Vad gör du om tio år?
- Då jobbar jag fortfarande här, säger hon utan att tveka.
- Jag kan inte sitta still och har inget behov av att plugga vidare för det kommer hela tiden nytt här. Jag har nog samma roll som nu. Sköta om skyltningen, ta hand om mina arbetskamrater och om kunderna.