Medvind för Visbyöl
Förra året blev ett rekordår för den svenska bryggerinäringen. Starkölsförsäljningen ökade med 5,5 procent i hela landet.Men Gotlands Bryggeri gick ännu bättre - mycket bättre: plus 27 procent!- Vi kan inte utesluta att vi behöver bygga ett nytt bryggeri i Visby, säger bryggarmästare Johan Spendrup.
Foto: Staffan Fritz
- Det var ett väldigt bra 2009, både på Systemet och på restaurangerna, där vi ökade försäljningen med 50 procent, säger Johan Spendrup, vd och bryggmästare på Gotlands Bryggeri, som fortfarande håller till i de anrika lokalerna på S:t Hansgatan i Visby.
- Det var till och med bättre än budgeterat!
Kopierar vattnet
Men försäljningsökningen innebär också utmaningar.
- Inför sommaren har vi en begränsad kapacitet på bryggeriet här. Därför har vi ibland varit tvungna att brygga Wisby Pils på andra ställen genom att i detalj kopiera sättet att brygga samt vattnets sammansättning i Visby.
- Vi måste göra så. Skär vi av försörjningen till krogarna så riskerar vi att kunderna slutar köpa, säger Johan Spendrup.
- Men når vi en stabil högre nivå så kan vi inte utesluta att vi bygger ett nytt bryggeri här i Visby.
Måste det ligga i Visby? Kan man inte tänka sig ett bryggeri i något nedlagt mejeri på landet?
- Nej, vi måste ha kopplingen till Visby.
Gotlands Bryggeri har numera nio produkter. Fjolårets nyheter var dels Gotlands Bittar, en amaro som innehåller trettio olika örter, dels Sleepy Bulldog, en pale ale.
Gotlands Bittar är den första i sitt slag i Sverige och har visserligen öl som råmaterial men är destillerad till starkspritstyrka.
- Vi gjorde 1 400 flaskor och trodde att det skulle räcka i ett år, men de tog slut på mindre än två månader.
- Det finns två grupper på Facebook med mer än trehundra medlemmar bildade runt Gotlands Bittar. Och vi har fått väldigt positiv respons på restaurangerna, vi har fått in krogar som inte varit kunder tidigare. Bland annat säljer vi bra på skidorterna. De som drack shots på nittiotalet dricker bitter nu, tror Johan Spendrup.
Gotlands Bryggeri har precis fått ut 2 000 flaskor till på marknaden och ska göra en omgång till i mars som ska räcka över sommaren.
Den andra nyheten, Sleepy Bulldog pale ale, en ale av engelsk typ, får uppföljare till både sommaren och vintern.
- Pale ale har varit som en komet. Den lanserades i april i fjol och vi räknade med att sälja tiotusen liter under året. Det blev fyrtiotusen!
Gotlands Bryggeri planerar nu att införa en hel produktkategori kallad Wisby Säsong.
- Vi ska börja sälja Sleepy Bulldog Summer pale ale i maj. Till vintern blir det en Sleepy Bulldog Winter ale vid sidan av julbrygden. Och så tittar vi på om vi ska göra en oktoberöl också, Red October, säger Johan Spendrup.
- Dessutom håller vi just på att ta fram en gotländsk stout.
Det är ett mörkt öl av portertyp - den mest kända är irländska Guinness.
Under vintern har ett besökscenter färdigställts i bryggeriets källare, där besökare och kunder ska kunna provsmaka sortimentet i pubmiljö.
Tittar på utlandet
Också exporten av svensk öl ökade i fjol, men Gotlands Bryggeri säljer inget utomlands - än så länge.
- Vi vill ha "commitment", kontinuitet, det är ingen idé att sälja bara ett mindre parti. Men vi har fått förfrågningar från Tyskland, England och USA. Vi tittar på det just nu, säger Johan Spendrup.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!