Den senaste undersökningen genomfördes i oktober 2010 och resultatet visar en något mer positivt klimat än tidigare.
Ett dåligt resultat är inte det samma som att det går dåligt för företagen, vilket Tiina Mykkänen från Tillväxt Gotland förklarar i artikeln här intill.
Hur företagarna upplever bemötande från regionens politiker och tjänstemän är givetvis viktigt och Anders Thomasson, regionchef på Svenskt näringsliv Gotland, har en tes kring det.
- Det jag tror är ganska avgörande är vår näringslivsstruktur. Vi har två stora tunga branscher som är dominerande. Det är jordbruk och turism. Båda är tillståndsintensiva verksamheter som kräver mycket myndighetskontakt och så ser det inte ut i en genomsnittlig svensk kommun. Men då är det desto viktigare att våra myndigheter är väldigt bra på det här.
Män över 45
De 400 företagare på Gotland som inbjudits att delta i undersökningen är alla medlemmar i Svenskt näringsliv. Enkäten är fyra sidor lång med sammanlagt tolv frågor, som har skickats ut via post.
Av de tillfrågade valde 223 företagare att delta i undersökningen och nära en fjärdedel verkar inom handeln. Andra branscher som utgör en stor del i svarsgruppen arbetar inom lantbruk, bygg, transport eller hotell- och restaurang.
Storleken på företagen mäts i antal anställda och de flesta av dem som deltog i undersökningen har mellan 1-25 anställda. Majoriteten av dem som svarat har en ålder av 45 år eller äldre och drygt 80 procent av alla som valt att delta är män.
Deras syn på andras attityder till företagande rör såväl allmänhetens som skolans, mediernas och regionens. Värdekurvan svänger kraftigt nedåt vad gäller hur man uppfattar politikernas och tjänstemännens attityder gentemot företagande. Men i jämförelse med enkätundersökningen som genomfördes 2009 ser svaren mer positiva ut.
Det enda som har en skarp svängning nedåt, gäller skolans attityder till företagande.
Bu och bä
Företagarnas syn på regionens upphandlingar är att de inte har skötts vidare bra. Svaren var mer positiva till samma fråga vid undersökningen 2009. Men vägnät, tåg- och flygförbindelser tycker man har blivit bättre.
På frågan huruvida frekvent regionens kontakt med företagare är ger svaren en tydlig signal om att man ofta har varit i kontakt med regionen. I de flesta fall rör det om tillståndsfrågor.
Hjärtefrågor
Det företagarna i enkätundersökningen anser viktigast är kontakten med skolor och regionens tjänstemän.
Företagarna tycker att man ska utbilda elever om företagens roll i samhället och införa mer entreprenörskap. Samt att regiontjänstemännens kunskaper om företagarens villkor och att Gotlands politiker- och regiontjänstemän måste bli bättre.
Ett annat ämne man anser är viktigt för att få ett bättre företagsklimat, är att införa tidsgarantier vad gäller handläggningstid för tillstånd.
Deltagarna i enkätundersökningen anser att det är helt avgörande att man ökar regiontjänstemännens kunskaper om företagens villkor. I den här frågeställningen kunde man svara helt avgörande, mycket viktigt eller viktigt.
Företagarna har också kunnat skriva öppna svar på en fråga, som handlar om hur man vill att den nyvalda regionledningen bör prioritera för att förbättra förutsättningarna för företagen.
Några av de tio svaren lyder "Skärp hantering av parkeringsfrågor, lyssna på företagare", "slussa ut elever på arbetsplatser". Och så hjärtefrågorna för många företagare: "förenkla upphandlingar" och "se över de kommunala tjänstemännens handläggningar".
Positiv tendens
Det sammanfattande omdömet om företagsklimatet på Gotland visar en liten stigning. År 2001 var betyget 2,7 vilket räknas som inte godtagbart. I resultatet som nu presenteras har omdömet stigit till 3,1 vilket innebär godtagbart.
Av det här kan man konstatera att företagarna har en del kritik mot regionens tjänstemän och politiker, men att det ändå verkar lyfta till det bättre.
- Det är riktigt roligt att företagarnas omdöme om regionen har blivit mer positivt - och i det här sammanhanget ganska mycket. Man tycker faktiskt att det har blivit bättre, säger Anders Thomasson.