–Man vet vad man har men inte vad man får, säger Crister Persson, ombudsman vid Gotlands åkeriförening.
Han menar att det i dagsläget finns, som han uttrycker det "en fungerande dialog" mellan åkeriföreningen, stuveribolaget och Destination Gotland. Om färjeläge fem och sex öppnas upp även för andra aktörer och Destination Gotland inte längre har ensamrätt finns risken att det påverkar godshanteringen negativt. Crister Persson berättar att han har fått ett par telefonsamtal från åkare där man uttryckt sin oro för framtiden.
–Det är ju när det är högintensivt, på sommaren, det är ju då Gotlandsbåten vill komma åt de här färjelägena. Risken finns att de rutiner som har byggts upp under lång tid, och som i dag fungerar, plötsligt påverkas, säger Crister Persson och låter bekymrad.
Samtidigt förstår han delvis regionens dilemma.
–Det här är ju en helt ny situation som man aldrig varit med om tidigare.
Att en öppning av färjeläge fem och sex skulle kunna innebära något bra för åkarnas del tror inte Crister Persson.
– Att det skulle kunna ha någon positivt påverkan för åkarna har jag svårt att se.