Optimism i ny prognos
De gotländska företagen vädrar morgonluft och ser ljust på framtiden. I alla fall om man ska tro Östsvenska handelskammarens nya näringslivsbarometer.Men svarsfrekvensen är låg och resultatet ska kanske tas med en nypa salt.
Enligt den första utgåvan ser de gotländska företagarna mycket ljust på de närmaste tre månaderna. Trenden är positiv även på 12 månaders sikt, då inget av de gotländska företag som svarat på enkäten tror på en försämring av affärsläget.
Över hälften, 53 procent, av företagen som svarat ser positivt eller starkt positivt på affärsklimatet under de närmaste tre månaderna, medan nära hälften, eller 42 procent, tror på ett oförändrat klimat. Bara 4 procent tror på en försämring.
"Bekräftar bilden"
När det gäller prognosen på ett års sikt är det ingen som tror på en försämring, medan sju av tio (69 procent) tror på en positiv eller starkt positiv utveckling.
"Det är glädjande att de flesta företagen i vår region ser med tillförsikt på framtiden. Det bekräftar den bild vi har fått i diskussionen med våra medlemmar. Det finns en stor framtidsoptimism hos våra medlemsföretag i dag", skriver Jonas Sjöbom, vd för Östsvenska handelskammaren, i ett pressmeddelande.
Sju av tio företagare anser att de befinner sig på väg upp i konjunkturcykeln. Märkligt nog är det hela 15 procent som bedömer att de är på väg ned i konjunkturcykeln, vilket rimmar illa med att bara 4 procent tror på en försämring under de närmaste tre månaderna, och att ingen tror på en försämring på ett års sikt.
Frågan är hur tillförlitlig den här första upplagan av barometern är.
Enligt uppgift från företaget Skill, som sköter enkäten på uppdrag av Östsvenska handelskammaren, skickades en inbjudan till barometern ut till 1 500 slumpvis utvalda gotländska aktiebolag.
26 svarade.
Kräver aktiv handling
Deltagande kräver dessutom en aktiv handling från företagarna, som måste gå en på en webbsida för att besvara frågor.
Det innebär att det statistiska underlaget är väldigt litet. Dessutom kan man fråga sig vilka det är som bemödar sig om att delta aktivt i en enkät: pessimisterna eller optimisterna?
- Det är jätterelevanta synpunkter, säger Johanna Palmér, informationsansvarig på Östsvenska handelskammaren.
- Underlaget är inte statistiskt säkerställt, och det kan bli bättre. Men det finns ingen liknande mätning, och tanken är att vi ska ha en panel av företagare som månatligen svarar på frågorna. På det viset kan vi se tendenser på sikt.
- Ju fler som ansluter sig, desto bättre underlag för en tendens får vi, säger Johanna Palmér.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!