Payex fick rätt mot Datainspektionen

Payex har fått rätt mot Datainspektionen. Efter en länsrättsdom konstateras att företaget inte brutit mot god inkassosed.

Ekonomi, näringsliv & finans2009-06-27 04:00
Det är länsrätten i Stockholm som 17 juni meddelade sin dom i målet där Payex Finance AB överklagat Datainspektionens beslut från den 26 juni 2008. Datainspektionen konstaterade i beslutet att Payex handlat i stird med kravet på god sed i inkassolagen genom att man fortsatt att driva in en fordran och ansökt om betalningsföreläggande trots att gäldenären invänt att fordran inte var lagligen grundad. Detta ledde till att denne fick en betalningsanmärkning.
Payex överklagade beslutet och hävdade att man varken visste om eller borde ha känt till att fordran var tvistig. Payex menade att det är företaget man varit ombud för som brustit i kommunikationen med Payex vilket inte kan läggas Visbyföretaget till last.
Länsrätten menar i sin dom att Payex har gett en nöjaktig förklaring till hur inkassoåtgärden kunde ske och att felet ligger hos det andra företaget, det som Payex varit ombud för. Med hänsyn till detta anser Länsrätten inte att Payex rutiner strider mot god inkassosed. Datainspektionens beslut undanröjs därför.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!