Storkedja sparar in 200 tjänster – så blir det i Visby

I serien av företag som tvingas spara, är nästa detaljhandelskedjan Clas Ohlson.

Clas Ohlson ska, enligt företagsledningen, effektivisera sin verksamhet.

Clas Ohlson ska, enligt företagsledningen, effektivisera sin verksamhet.

Foto: Dennis Pettersson

Ekonomi, näringsliv & finans2019-02-04 18:12

Redan tidigare har företaget avslöjat att de måste spara upp till 250 miljoner kronor om året från och med 2020. Totalt beräknar man att behöva göra sig av med 150-200 tjänster.

Butiken på Gotland berörs primärt inte av besparingarna.

– Vi har ju en butik på Gotland, men i nuläget omfattas den inte av effektiviseringen, säger Clas Ohlsons informationschef Niklas Carlsson.

Idag räknar man med att dra in tjänster primärt vid bolagets huvudkontor och distributionscentral i Insjön. Det handlar mest om tjänstemannasidan.

Orsaken till sparåtgärderna är bland annat att organisationen behöver bli effektiv och flexibel och se till att ha rätt kompetens för att hantera förändringar som kommer av digitalisering, automatisering och ändrade kundbeteenden, enligt pressmeddelandet.

Fackliga förhandlingar inleds de närmaste veckorna och processen, som beräknas vara avslutad i början av 2020, kommer att ske i flera steg. Både övertalighet, naturliga avgångar, omplaceringar och outsourcinglösningar kommer att diskuteras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!