Trängselskatt i Stockholm skapar jobb på Gotland

Försöket med trängselskatt i Stockholm skapar nya jobb på Gotland.
Vägverket anställer tio personer i Visby som ska arbeta med kundtjänstfrågor när det krånglar. Och Faktab finans AB har fått uppdraget att pengar förs över på rätt sätt till Vägverkets konto.

Ekonomi, näringsliv & finans2005-11-03 06:00
För att begränsa trafiken i Stockholms innerstad genomför Vägverket ett försök med trängselskatt från den 3 januari till den 31 juli nästa år.
Runt innerstaden upprättas 18 betalstationer. Alla fordon som passerar dessa stationer vardagar mellan halv sju på morgonen och halv sju på kvällen ska i efterhand betala trängselskatt. Avgiftens storlek beror på när man passerar. Vid rusningstid kostar passagen 20 kronor, andra tider under dagen kan det kosta tio kronor.

Transpondrar
För att trafiken ska flyta obehindrat kommer det inte att finnas några bommar eller någon kassa vid vägen. I stället är det upp till bilägaren att ha koll på att han passerat en betalningsstation och sedan ska han själv se till att avgiften finns på Vägverkets konto senast fem dagar efter passagen. Det kan ske genom att man betalar in avgiften kontant i en 7-Eleven-butik, Pressbyråkiosk eller Internetbank, eller genom att man har en transponder i bilen som registrerar alla passager och att dessa avgifter sedan dras via ett autogiro.
Vägverket har upphandlat den tekniska lösningen från företaget IBM. Man räknar med att det kommer att bli 250 000 passager per dygn och det är här, när avgifterna ska in på Vägverkets konto, som Gotland kommer in i bilden:
På Vägverkets bilregister i Visby börjar den här veckan tio nya handläggare som ska jobba med kundtjänstfrågor kring trängselskatten. De kommer inte att ha någon direktkontakt med bilägaren, den saken sköts av de 400 personer som anställts till IBM:s kundtjänst. Men eftersom många frågor handlar om myndighetsutövande så måste de hanteras av en statlig myndighet, förklarar Bertil Virgin som är en av sektionscheferna på Vägverket Fordon i Visby:
- Det kan exempelvis handla om att det har uppstått en tvist om vem som egentligen är ägare till ett fordon, där utreder vi frågan. Det kan också gälla ärenden där bilägare har skyddade personuppgifter och där sitter vi med uppgifter som IBM inte har tillgång till.

Kan få fler arbetsuppgifter
Bertil Virgin är osäker på om tio personer i Visby och lika många i Örebro är tillräckligt för att klara av alla de frågor som kommer till Vägverket när trängselskatten införs, men om man har anställt för många så kommer de nya handläggarna i Visby också att kunna arbeta med de vanliga ärenden som utförs vid Bilregistret i Visby.
De tio som har nyanställts har fått tillfälliga anställningar. De jobbar till och med sista augusti nästa år, eftersom försöket löper ut den sista juli.
- Det var väldigt roligt att vi fick det här uppdraget till Visby. Vi har verkligen kämpat för att det här försöket skulle hamna hos oss, säger Bertil Virgin.

Faktab med på ett hörn
På Faktab finans i Visby kommer det också att bli nya jobb tack vare Stockholms trängselskatt. Faktabs dotterbolag eSolutions i Norge har arbetat fram ett system för hur pengar ska kunna överföras från de Pressbyråer och 7-Elevenbutiker där trängselskatt kan betalas in kontant.
- Faktab sköter det monetära flödet och hela detta flöde "rattas" från Gotland, förklarar Mikael Hellberg som är vd för Faktabs dotterbolag Wallit.
Faktab kommer inte att nyanställa medarbetare till just detta uppdrag, men det är ett stort uppdrag och varje sådant genererar många nya jobb på Faktab, förklarar företagets vd Krister Fingal.
Och om Stockholmsförsöket med trängselskatt slår väl ut kan det kanske generera ännu fler uppdragsgivare. Flera storstäder runt om i världen följer försöket i Stockholm med intresse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!