Ung företagsamhet, UF, är en rikstäckande organisation som bjuder in sistaårselever på gymnasier, att prova på hur det är att ha eget företag. De ska starta, driva och slutligen avveckla företaget, som går under formen hobbyverksamhet.
Inom varje region hålls under våren en mässa där alla får visa upp sig och presentera vad de har åstadkommit med sitt UF-företag. Där koras även vinnare i kategorierna Bästa UF-företag, innovation, årsredovisning, tjänst, vara, logotyp, affärsplan, hantverk, monter och slutligen ett miljöpris. Hur många som går vidare till SM-finalen på Älvsjömässan i maj, beror på vilka som vinner. Om ett företag vinner i två kategorier tar man upp två SM-platser.
Gotland är bäst
Regionchef för UF Gotland, Karin Mehler, är mycket glad över det ökade intresset att delta.
- Antalet UF-företagare på Gotland har ökat med 46 procent sedan förra året, vilket är bäst i Sverige. Det är ingen annan som har ökat så mycket procentuellt sätt.
Antal nuvarande företag är 52 jämfört med 33 under skolåret 2009/2010. De fina siffrorna förklaras av att handelsprogrammet på Elfrida Andrée har fått en klass till, att Donnergymnasiet har med en Hotell- och restaurangklass och att Lövsta, som har haft ett uppehåll, är med igen.
- Vi har också varit ute och träffat tvåorna i skolorna så många har gått och funderat på det här en längre tid.
Nytänkande
Återkommande företagsidéer är bakning, städning och andra servicetjänster.
- Kokböcker är populärast i hela UF-Sverige, säger Karin Mehler, som framhåller att flera av årets företagare är nytänkare.
- Vi har ett skönt gäng på Lövsta, som ska arrangera Gotlands starkaste man-tävling. Det är riktigt roligt! Så kommer det hit ett UF-företag från Svenska skolan i London, De holders, och gör plastfickor för busskort.
Framtidens företagare
En färsk undersökning som UF har låtit genomföra visar att 24 procent av deltagarna i Sverige, som tar studenten och har genomfört en UF-utbildning, inom en tioårsperiod startar eget företag.
Hur många av dessa som fortsätter med just sin UF-idé finns det inga siffror på. Karin Mehler berättar att det är vanligast att deltagarna fortsätter med sin verksamhet något halvår efter skolans slut, för att sälja ut produkter de har kvar i lager och avsluta kundkontakterna på ett snyggt sätt.
- Sedan vill de plugga eller göra annat. Så det tar ett tag innan de vill starta eget på riktigt.