’’Vi har Gotland som argument’’
- När man säger att man är från Gotland så får man en öppning.Det säger Anne-Mari Geitz, vd på Datatal.
positiv. Anne-Mari Geitz Datatal är det enda av de fem företagen som använder logotypen på sin hemsida.
Foto: Simon Paulin
Det är alltså inget gotländskt företag från början, utan flyttade hit 1993, två år efter starten.
- Jag lever i tron att vi blivit det vi är för att vi ligger på Gotland, säger Anne-Marie Geitz, Datatals vd.
Liten anknytning
Företaget utvecklar och säljer programvara och system för automatiserade tjänster via telefonväxlar - som funktionen att man kan bli uppringd
i stället för att sitta i kö när man ringer till sjukvårdsupplysningen.
Produkterna har alltså väldigt lite eller ingenting med Gotland att göra.
Ändå använder sig företaget flitigt av just Gotland i marknadsföringen.
- Profilbilden på vår hemsida är tagen från balkongen på vårt kontor. Tidigare hade vi en bild från Ekstakusten, och vi hade med oss en femton meter lång vikbild från Eksta på alla utställningar, berättar Anne-Mari Geitz.
Använder alltid Gotland
- Vi har alltid använt Gotland som argument vid rekryteringar - man mår bra här. Jag använder alltid Gotland när jag diskuterar med kunder och pekar på lojaliteten här, att personalen stannar. Kontinuitet i utveckling och personal är viktig när man säljer system.
- När man säger att man är från Gotland så får man en öppning: "Där skulle jag också kunna tänka mig att vara". Det finns något attraktivt i att vi sitter på ett unikt ställe.
Fungerar det?
- Absolut.
Använder ni er av Gotlandslogotypen?
- Ja. Den finns på vår hemsida. Men jag har inte uppfattat att någon har uppmärksammat den, säger Anne-Mari Geitz.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!