I fjol meddelade regeringen att Naturvårdsverket fram till 2020 ska få 350 miljoner kronor att årligen avsätta till en elfordonspremie för privatpersoner som köper elcykel, elmoped, eldriven motorcykel eller eldriven utombordare till båt.
Även vissa eldrivna fordon för funktionshindrade omfattas av bidraget.
Premien trädde i kraft den 1 februari i år och ska hjälpa fler att byta bilen mot mer miljövänliga transportmedel samt att bidra till minskade utsläpp, minskat buller och mindre trängsel.
Gotland ligger tvåa i antal ansökningar per tusen invånare enligt statistik som Naturvårdsverket tagit fram, och än så länge har 1,4 miljoner kronor betalats ut till gotlänningar som nyligen införskaffat ett elfordon.
Cecilia Nygren (MP) är ledamot i regionfullmäktige och själv aktiv vardagscyklist:
– Det är väldigt glädjande att så många gotlänningar väljer att skaffa elcykel. Premien är viktig eftersom det är just elcyklar som har möjlighet att ersätta bilresor, då steget från bil till vanlig cykel oftast är lite för stort.
Bidraget ges som engångsbelopp med högst 25 procent av inköpskostnaden, dock maximalt 10 000 kronor, och gäller elfordon som är köpta från 20 september i fjol.
– Min familj köpte en eldriven transportcykel för ungefär fem år sedan då vår minsta grabb gick på förskola i norra Visby. Det är en sådan med låda och kapell så barnen sitter skyddade från oväder. Vi bor i södra Visby och visste med oss att vi inte skulle cykla den sträckan i regn och rusk med en vanlig cykel, säger Cecilia Nygren.
Sedan premien infördes har Cykel och mc-hallen, som är en av många elcykelåterförsäljare, fördubblat sin omsättning av eldrivna cyklar.
– Det är stor skillnad. Nu säljer vi fler elcyklar än vanliga cyklar, säger butiksägare Erik Karlsson.
Han säger att försäljningen ökat stadigt de senaste fem åren.
I fjol var det en markant ökning men sedan premien infördes har antalet sålda elcyklar skjutit i höjden.
– Vi har sålt elcyklar i 14-15 år nu. Priserna har inte ändrats så mycket men kvalitén har blivit mycket bättre, säger han.
Enligt Erik Karlsson är deras typiska elcykelköpare personer i 50-årsåldern. Många kunder jobbar på lasarettet och slipper gärna den där jobbiga backen efter att ha jobbat kväll och det blåser styv kuling. Men på det stora hela finns köpare i alla åldrar, säger han.