Syftet med mötet är enligt Geab att kartlägga skador för företag i samband med de många strömavbrotten som skett under arbetet i Ynge. Efter en tid med haglande kritik vill nu Geab kunna gå vidare.
– Vi vill veta hur företagen mår och sammanfatta läget efter projektet i Ynge. De sista testen gjordes under helgen och vi vill så snabbt som möjligt få in skadeanmälningarna för att gå vidare. Vi vill lägga den här turbulenta tiden bakom oss, säger Johan Granath, marknadschef på Geab.
Några specifika krav för att få ersättning kan han inte ange.
– Det handlar om juridik och skiljer sig från fall till fall. Några förkrav går inte att säga. Men de skador som det handlar kan till exempel vara att en kyl gått sönder i samband med avbrott.
Något tak för hur mycket pengar Geab kan bistå företagen finns inte. Enligt Johan Granath handlar de om kompensering för fel som skett.
– Geab är inte som ett försäkringsbolag där det finns en självrisk, utan vi betalar så klart tillbaka skador som orsakats på grund av vårt arbete.
Han fortsätter att berätta att anledningen till träffen inte handlar om goodwill eller om att vinna över några kritiker, utan tillhör formaliteterna.
– Jag kan inte säga att det här är någon goodwill, utan någonting vi arbetar med. Den enda skillnaden är att vi bjuder in för att kunna behandla skadeanmälningarna så fort som möjligt.