Efter en ny vända för att utreda konsekvenserna för grundskolan i Eskelhem, ska frågan om nedläggning av socknens förskola snart åter upp i barn- och utbildningsnämnden, (BUN). Nyligen valde politikerna i arbetsutskottet att gå vidare med förslaget att förskolan ska avvecklas till sommaren.
Redan i höstas höjdes kritiska röster mot nedläggningsplanerna, bland annat kring hur skolledningen använt befolkningsprognosen för att förutspå barnunderlaget i Eskelhem kommande år. Där bedömde man att 11 barn utgjorde ett troligt underlag inför hösten 2025. Något som föräldrarna ansåg var en felaktig och alldeles för låg uppskattning.
Det verkar som att farhågan kring prognosen varit befogad. I dagsläget, några veckor in på vårterminen 2025, är totalt 20 barn inskrivna på förskolan. En siffra som väntas bestå i höst. Samtidigt som en stor andel barn försvinner upp i förskoleklass så tillkommer det lika många nya, visar regionens egna uppgifter.
Ändå är det siffrorna som kommer från den rapport som skrevs i samband med att man påbörjade förskoleöversynen förra året som fortsatt utgör underlag till beslut om Eskelhem förskola.
Regionens förskolechef Lena Gustavsson, som tagit fram rapporten, säger till Helagotland att det är viktigt att förstå att analysen inte görs på dagsaktuella siffror, utan utifrån en långsiktig prognos.
I detta fall handlar det om SKR:s senaste befolkningsprognos – som när den kom i juni 2024, skakade om Kommunsverige i sina bedömningar om framtiden. Enligt prognosen kommer alla kommuner att tappa 1-5-åringar de närmaste fem åren, med en minskning på allt från 5 till 30 procent färre förskolebarn.
Dagens 20 barn, istället för de 11 man förväntade, är trots allt en väsentlig skillnad och uppenbarligen är prognosen för just Eskelhem förskola något osäker.
– Underlaget för barnkön är rörligt och kan variera. Siffran var en bild över hur det såg ut när rapporten skrevs, säger Lena Gustavsson.
Färre barn har dock varit ett centralt argument för besluten om nedläggningarna. Men enligt Lena Gustavsson påverkar inte de nya siffrorna över antal barn i Eskelhem den bedömning som nu ligger från skolledningen.
– Man måste ha hela bilden framför sig. Det handlar om hur det ser ut för hela förskoleområdet, inte en isolerad förskola. Vi ska kunna bemanna på ett bra sätt och säkerställa utbildningsuppdraget för alla barn i hela området, säger hon.