Ersättning vid inställt flyg
Om ditt flyg är inställt har du alltid rätt till service och assistans från flygbolaget.Det gäller också vid extraordinära omständigheter som askmoln vid vulkanutbrott.
Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis på telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten och erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden.
Orsak
Oavsett orsak ska flygbolaget också erbjuda resenären val mellan återbetalning eller ombokning.
Kostnaden för biljetten som inte har kunnat utnyttjas ska betalas tillbaka, bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt eller till ett tillfälle som passar dig.
Den som missar möten och anslutning på grund av inställt eller försenat flyg kan inte förvänta sig kompensation vid extraordinära omständigheter. Då gäller inte de belopp som brukar utgå för EU-medborgare.
Oavsett orsak till inställt eller försenat flyg, även vid extraordinära omständigheter, måste assistans alltid ges vilket innebär att flygbolag inte kan neka till exempel övernattning på hotell om så behövs.
Reglerna gäller inom EU, vid flyg till och från ett EU-land samt till och från ett icke-EU-land, men då bara om flygbolaget är registrerat i ett EU-land.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!