Intervjuer brukar han inte ge längre, det är han tydlig med. Detta är ett undantag (se fotnot). Och att få höra hur mannen bakom Gotlandsbolaget ser på den nya spelplanen med ett konkurrerande rederi är naturligtvis intressant.
Och han är helt öppen med Rederi AB Gotlands fördelaktiga avtal med staten som gör att de tjänar pengar på konkurrentens framgång.
– Något priskrig som det talas om i massmedia är det inte. Vi har ett avtal med staten som gör att vi får pengar för trafikökningen jämfört med förra året. Ju bättre det går för dem, desto bättre är det för oss. Att de skulle vara ett hot stämmer inte, säger han.
Bakgrunden till detta är förhandlingarna när Destination Gotlands avtal förlängdes två år över 2015 och 2016. Det var Eric D som skötte förhandlingarna, och han lyckades få med en kompensation för att staten bröt monopolet på färjetrafiken.
Hur mycket det är i reda pengar går inte att säga, men med tanke på att Gotlandsbolaget förra året ville gå in med en miljon kronor i stöd till Gotlandsbåten för att de skulle få igång trafiken kan man sluta sig till att det inte är småpotatis.
– Det var ett rent stöd alltså, inget lån. Vi var väldigt angelägna om att det skulle komma igång förra året, men tyvärr blev de grundlurade med den där båten. Konkurrens kommer vi inte att slippa undan, och då är det bättre att den kommer nu medan vi kan få bidrag, säger Eric D.
LÄS MER: Christer Bruzelius om konkurrensen
Ersättningen är alltså en procentsats av den totala trafikökningen. Inte bara Gotlandsbåtens passagerare, utan det totala antalet resor inklusive Destination Gotland. Här finns en förklaring till de generösa kampanjer som Destination Gotland kör i år som inte funnits tidigare.
Priskrig i ordets rätta bemärkelse är alltså fel, för DG:s del handlar det bara om att bygga trafikmängd och att rusta inför framtiden. Konkurrensen är statligt finasierad, kan man säga. Vinnarna är resenärerna som får billiga biljetter, men framför allt Rederi AB Gotland.
– Därför hoppas jag verkligen att de kommer igång i år. Det är synd att båten ser ut som en skolåda, men vi får hoppas att den är effektiv, säger Eric D som noggrant följer Gotlandsbåtens nya katamaran HSC Express.
– Det är intressant att det är en katamaran. Vi har dåliga erfarenheter av såna, men den här är ju större och kanske uppför sig på ett annat sätt i sjön. Patricia Olivia och Vindile var mindre och krängde så att passagerarna blev sjösjuka.
Du ser sommaren an med tillförsikt med andra ord?
– Om! Det här blir vårt bästa trafikår någonsin, utan vidare. Vi får en chans att stå rustade inför nästa år. Men då har vi en ny stor båt, och vi bygger ut vår turlista väsentligt.
Då blir det konkurrens på allvar?
– Ja då jädrar anåda hoppas jag att vi verkligen gått igenom allt och effektiviserat både vår organisation och vår trafik.
Eric D är styrelseledamot i Rederi AB Gotland, och sägs vara den som bestämmer i företaget. Men så ser inte han på saken:
– I praktiken bestämmer jag ingenting. Men i och med att Gotlandsbolaget numer är ett familjeföretag så har jag naturligtvis uppfattningar och synpunkter. Ibland meddelas vederbörande detta som råd, säger han.
Om vederbörande sedan uppfattar detta som just ett "råd" är måhända en annan sak, men Eric D tycker inte om att beskrivas som en osynlig makt som drar i trådarna från kulisserna.
Med detta klargjort. Eric D, 89 år i december, är vid full vigör och vet exakt vad han pratar om. Skärpan är det inget fel på.
– Nästa år när jag fyller 90 planerar jag att dra ned på mina arbetsåtaganden. Till heltid, säger han.
I nästa andetag klargör han att det är "lite körigt" för han planerar sin och hustruns 60-åriga bröllopsdag.
– Vi är 15 i familjen och ska fira i Köpenhamn i höst. Så det är lite att stå i.
FOTNOT. Eric D Nilsson är tydlig med varför han gör den här intervjun, ett exklusivt undantag eftersom han inte längre ger några intervjuer alls, och vill också att detta ska framgå: "Din mor gjorde ett exceptionellt gott arbete hos oss under många år och var en mycket omtyckt medarbetare. Därför bestämde jag mig för att tacka ja. Det är hennes förtjänst, hälsa henne det".
Tilläggas kan att min mor är pensionär sedan många år och inte längre arbetar kvar på Rederi AB Gotland. /Mats Pettersson
FOTNOT 2: Texten är korrigerad. Vindile var Gotlandslinjens fartyg.