EXPERTENS RÅD Så undviker du höstdeppen

Semestern är över och de flesta är tillbaka i jobb eller skola. Hur håller man sig pigg när höstmörkret smyger sig på? Här är några tips.

19 augusti 2014 09:00

Inga sena, varma kvällar på uteplatsen, det duggregnar och blåser snål och vardagen är här igen.

Det är lätt att bli moloken då, när mörkret faller snabbare.

Helagotland.se har frågat både "vanligt folk" och expertisen efter tips på hur man håller humöret uppe under hösten.

Dieter Geisler är socionom och legitimerad psykoterapeut på S:t Lukas i Stockholm och på Gotland.

– Det är bra att vara mentalt förberedd på att det snart kommer att det bli mörkt och inte försöka undvika att tänka på det.

Olika människor är olika känsliga för vår- och höstdepressioner.

– Det handlar väldigt mycket om ljuset. Försök vara ute när det är ljust och låt både ansikte och hud exponeras för ljuset om det inte är för kallt, säger Dieter Geisler.

Rutiner och en strukturerad vardag är bra för att ta sig vidare ifall man känner sig låg.

– Även om man är arbetslös eller pensionär så är det bra att försöka skaffa sig rutiner och ett sammanhang så att man känner att man har ett meningsfullt liv.

Det finns ett samband mellan stress och depression, förklarar Dieter Geisler, som förordar att man unnar sig avstressande aktiviteter. Det kan vara en massage eller en stund i simhallen.

– Det finns så många måsten att man ofta glömmer bort sig själv. Varför inte ta en promenad med barnen istället för att stressa till skolan?

Har man råd är ett tips att boka en resa.

– Vi vet att november kommer. Om man bokar in en resa har man något att se fram emot och november behöver inte kännas som ett svart hål. Reser man till varmare breddgrader kan man även tanka lite solljus. Har man inte råd att resa kan man engagera sig socialt, kanske bjuda in vännerna på middag.

Om tillvaron ändå känns för tung, ska man inte tveka att söka hjälp, tycker Dieter Geilser.

– Vänta inte för länge. Boka en timme hos en terapeut, det är inte så märkvärdigt. Det kan vara skönt att bara ha någon att prata med.

 

På Östercentrum i Visby får några förbipasserande samma fråga: Hur botar man höstdepressionen? 

Britt Augustsson, pensionär från Värnamo :

– Ut i trädgården! Det gör gott.

Peter Guldevall, Stockholm:

– Åk till ett varmt ställe, eller gör något roligt.

Marcus Anneroth har aldrig haft problem med höstdepression:

– Det känns onödigt, jag brukar aldrig bli deprimerad.

Emelie Anneroth:

– Hitta på nya grejer. Bryta rutiner, annars blir det tråkigt.

Vid en av valstugorna på Östercentrum arbetar Tito Silva med att informera och prata med väljare.

– Träna mycket och äta bra. Träningen räddade mitt liv när jag hade problem med kolesterolen och fick en hjärtinfarkt. Jag känner mig tio år yngre nu än jag gjorde för fem år sedan.

Dieter Geislers tips för att hålla depressionen borta:

Var mentalt förberedd på att mörkret kommer.

Var ute i ljuset så mycket som möjligt.

Ha rutiner och struktur i vardagen.

Se till att ha ett meningsfullt liv.

Undvik vardagsstressen.

Sov tillräckligt mycket.

Unna dig avstressande aktiviteter.

Motionera. Alla kan ta en promenad.

Boka en resa i november, om du har råd. Då har du något att se fram emot.

Om du känner dig låg, sök hjälp.

Så jobbar vi med nyheter

Ämnen du kan följa