Lika dyra biljetter – trots billig olja och konkurrens

Oljan är rekordbillig och Gotlandstrafiken inom kort konkurrens­utsatt. Men för de flesta resenärer blir färjan inte billigare för det.

Båtar som kostar olika, knappast blir billigare för alla.

Båtar som kostar olika, knappast blir billigare för alla.

Foto: Tommy Söderlund

FÄRJETRAFIK (GT)2016-02-16 10:24

De konkurrerande rederierna Destination Gotland och Gotlandsbåten verkar vara överens om en sak: Priserna har redan pressats inom färjetrafiken mellan ön och fastlandet.

– Mitt i veckan, när vi också åker, har Destinationen sänkt sina priser, säger Gotlandsbåtens vd Ralph Axelson.

– Vi har skapat fler turer på attraktiva tider samtidigt som vi har flyttat våra tidigare attraktiva nattpriser till att även gälla till ett stort antal avgångar på dagtid, säger Christer Bruzelius på Destination Gotland – och antyder att priserna alltså ska ha blivit lägre.

Det verkar vara en sanning med modifikation. En jämförelse, både mellan aktörer och över tid, visar sig vara snårig – många förändringar och olika kategorier försvårar. Dessutom finns viss differentiering, där samma resa kan kosta olika beroende på bokningstillfälle.

Den som bara tittar på kampanjturerna ser låga priser. Men alla kan inte åka de tider dessa erbjudanden gäller.

När GT i stället ser på en vanlig gotländsk familj, som vill åka på attraktiva tider i juli, visar sig i stället en nästan 50-procentig prisökning under 2000-talet. En fastlandsfamiljs ökning på motsvarande tur har varit upp till 90 procent.

Även den senaste femårsperioden har priserna stigit med cirka 15 procent – trots att konsumentprisindex i det närmaste stått still.

Och trots att oljan i världen blivit 60 procent billigare sedan sommaren 2014. Företag inom transport sägs vara dem som vinner mest på det. Rederier, till exempel.

Men Destination Gotlands priser har definitivt inte blivit några 60 procent billigare – inte på några tider på dygnet. Att oljepriset inte heller pressat färjepriset har med teknikaliteter inom avtalet med Trafikverket att göra.

– I avsikt att stabilisera biljettprissättningen möjliggör avtalet för rederiet att göra prissäkringar på fartygsbränsle, förklarar Lars Hellström på verket i fråga.

Dessa ”prissäkringar” gör alltså oljans prisdyk mindre märkbart för Gotlandsresenären.

Enligt Konkurrensverket är det ingen slump att det dyker upp just en konkurrent inom Gotlandstrafiken just nu.

Om branschen ansett Destination Gotlands priser som låga, hade Gotlandsbåten knappast satsat.

– Kanske är det den prisbild som finns som gör att de träder in på den här marknaden just nu – trots att de inte får någon statlig subvention, säger Arvid Fredenberg, chefsekonom på Konkurrensverket.

Gotlandsbåten vidhåller att de pressar priserna inom Gotlandstrafiken. Men trots att Destination Gotlands priser alltså inte har sjunkit, är konkurrenten inte ens alltid billigast.

Sällan för öborna, då det inte finns Gotlandsrabatt. Men inte alltid för turisterna heller, åtminstone inte för dem som vill ha ombokningsskydd.

– Jag vill ändå påstå att vi är ett lågprisalternativ, vi har personbiljetter från 89 kronor, säger Ralph Axelson.

Vilket är att än en gång framhålla ett extrempris, som inte verkar finnas på många avgångar.

Förutom rederiernas egna uttalanden, finns det inget som tyder på att priserna i Gotlandstrafiken påverkats särskilt mycket av ökad konkurrens och billig olja. Åtminstone inte på de tider som de flesta faktiskt vill åka.

FAKTA

Prisjämförelse över tid, Destination Gotland, vardag i juli:

År Familjekategori Ekonomi Fullpris Bil Alla+bil

2001 2 vuxna+2 barn, gotlänning 280 kr 380 kr 140 kr 515 kr

2011 2 vuxna+2 barn, gotlänning 364 kr 488 kr 206 kr 750 kr

2016 2 vuxna+2 barn, gotlänning 418 kr 530 kr 233 kr 875 kr

2001 2 vuxna+2 barn, fastlänning 400 kr 560 kr 260 kr 515 kr

2011 2 vuxna+2 barn, fastlänning 528 kr 816 kr 310 kr 750 kr

2016 2 vuxna+2 barn, fastlänning 772 kr 1068 kr 350 kr 875 kr

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om