GA:s granskning av färjetrafiken, Destination Gotland och moderbolaget Rederi AB Gotland, nådde i går riksdagen. Med anledning av artiklarna, bland annat en intervju som GA gjorde med Anna Johansson (S), ställde den gotländske riksdagsledamoten Jesper Skalberg Karlsson (M) frågor om statligt tonnage. I gårdagens interpellationsdebatt fick han svar av Anna Johansson.
– Staten ska inte betala mer i subvention än nödvändigt för trafiken, slog infrastrukturministern fast.
Sedan konstaterade Anna Johansson att det i senaste upphandlingen endast fanns ett anbud som uppfyllde Trafikverkets krav.
– Med bara ett anbud faller poängen med att upphandla i konkurrens, slog hon fast och påpekade att statligt ägda färjor kan vara ett sätt att sänka trösklarna och få fler anbudsgivare nästa gång.
Anna Johansson upprepade det hon sade i intervjun med GA, att det nu är gott om tid att utreda statligt ägda färjor innan nästa upphandling påbörjas. Nuvarande avtal löper ut 31 januari 2027.
– Visar det sig att statligt ägda färjor kan vara mer fördelaktigt både för skattebetalarna och för tillgängligheten tycker jag att vi ska gå vidare med förslaget att äga tonnaget, sade hon.
Jesper Skalberg Karlsson påpekade att han begärt debatten för att reda ut en rad oklarheter. En svarade han själv för, eftersom han missuppfattat att det statliga ansvaret även skulle omfatta driften.
– Den förra upphandlingen solkades ned av osäkerhet. Det är bra att reda ut eventuella missförstånd redan nu, sade Jesper Skalberg Karlsson som höll med om att ökad konkurrens i upphandlingarna vore bra.