När sommarens passagerartrafik till och från Gotland summeras har antalet resande ökat med 11 procent. Gotlandsbåtens sorti slutar däremot med att bolaget behöver 30 miljoner kronor till, annars blir det inget trafik nästa sommar. Vd Ralph Axelson har vädjat till näringslivet på ön efter mer pengar.
För konkurrenten Destination Gotland ser läget annorlunda ut.
Genom ett tilläggsavtal från 2009, gjord under redan upphandlad trafik, täcks deras förluster av staten.
– Totalt sett har vi tappat 3,9 procent under juni, juli och augusti, säger Destination Gotlands marknadschef Johan Lindvall.
Det motsvarar 33 720 passagerare. Den förlusten täcks med nya pengar från Trafikverket.
Men staten betalar dessutom för en utebliven ökning i trafiken, det vill säga en stor del av de 160 000 sålda biljetterna hos konkurrenten Gotlandsbåten, både bil- och passagerartrafik.
– Det är möjligt för Destination Gotland att få mer i ersättning, säger Lars Hellström, förvaltare för Gotlandstrafiken på Trafikverket.
Han förklarar att tilläggsavtalet inte är helt enkelt att tolka.
– När avtalet skrevs gjordes ett tak. Högsta ersättningen på den norra linjen är fyra och en halv procent, på den södra åtta och en halv, säger Lars Hellström.
Det innebär att Destination Gotlands eget tapp får full ersättning, plus Gotlandsbåtens biljetter upp till maxbeloppet i avtalet.
Lars Hellström vill inte i dag säga hur många miljoner det handlar om i ersättning till Destination Gotland.
– Delar i tilläggsavtalet ska tolkas och jag vill inte prata pengar. Jag väntar på vad Destination Gotland ska ha för krav, bollen ligger hos dem, säger han.
Av 160 000 sålda biljetter hos Gotlandsbåten uppskattar Lars Hellström ändå att omkring 100 000 biljetter ersätts till Destination Gotland av staten.
– Grovt räknat är två tredjedelar av de som åkt med Gotlandsbåten föremål för att hanteras inom ramen för avtalet, säger han.
Christer Bruzelius är vd på Destination Gotland. Han vill inte säga hur många miljoner bolaget kommer att kräva från staten, och menar att avtalet måste ses i sin helhet.
– Det är bara under det här året som tilläggsavtalet finns, sedan går vi in i det nya avtalet fram till år 2027 som inte medger någon kompensation, säger han.
Christer Bruzelius lovar fortsatta kampanjer med lägre priser nästa sommar – även om staten då inte täcker några förlorade biljettintäkter. Näringslivet avgör om Gotlandsbåten lyckas återuppta trafiken eller inte.