Under flera år drev gotländska politiker, tjänstemän och lobbyister kravet att biljettpriset skulle sänkas så att det motsvarade kostnaden för en bilresa samma sträcka. Kravet fanns med i dokumentet "Gotländska ståndpunkter" från 2012, där regionen, näringslivet och statliga myndigheter drog upp linjerna för kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet.
Men i somras kunde GT berätta att luften gick ur den lokala debatten sedan det i april 2014 blev klart med nytt kontrakt för nästa avtalsperiod. Destination Gotland fick då statens uppdrag att sköta trafiken även 2017-2027.
Däremot gjorde Vänsterpartiet i egenskap av stödparti fruktlösa försök att arbeta in en sänkning i regeringens höstbudget i fjol. Men inför arbetet med regeringens vårbudget är frågan borta även från Vänsterpartiets agenda.
– Det är inte i vårbudgeten sådana frågor tas upp utan i höstbudgeten. Vi står dock i grunden kvar vid vår ståndpunkt kring Gotlandstrafiken, uppger Emma Wallrup (V), ledamot i trafikutskottet.
Björn Jansson (S), regionstyrelsens ordförande, medger att majoriteten på ön inte längre arbetar med frågan om biljettpriserna.
– Jag tror att det är överspelat att få till vägpriser, i och med det nya avtalet för Gotlandstrafiken. Jag avser just nu inte att driva frågan, säger han till GT, och fortsätter:
– Frågan om lägre priser i Gotlandstrafiken är angelägen, men på vilket sätt vi ska driva detta framöver har jag inget svar på i dag. Får vi läge så kommer jag att ta tillfället i akt.
Men om Björn Jansson i ett senare skede bestämmer sig för att väcka frågan på nytt är det risk att han får jobba i motvind.
Enligt trafikutskottets Pia Nilsson (S) lägger regeringen kraften på andra insatser.
– Tonnageskatten kommer att införas under 2016 för att stärka hela den svenska sjöfartens konkurrenskraft. Det främjar naturligtvis också gods- och passagerartrafiken till och från Gotland.
Hon hänvisar också till näringslivspaketet på 100 miljoner kronor, som regeringen beslutade om i fjol. Pengarna är tänkta att främja tillväxt och arbetstillfällen, som en kompensation för förlorade jobb i kalkindustrin.
Frågan om ytterligare statligt stöd till färjeoperatören i syfte att skapa vägpriser är däremot inte aktuell.
– Just nu finns inga planer på sänkta biljettpriser för Gotlandstrafiken, säger Pia Nilsson.GT har förgäves sökt trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP).