Under flera Är drev gotlÀndska politiker, tjÀnstemÀn och lobbyister kravet att biljettpriset skulle sÀnkas sÄ att det motsvarade kostnaden för en bilresa samma strÀcka. Kravet fanns med i dokumentet "GotlÀndska stÄndpunkter" frÄn 2012, dÀr regionen, nÀringslivet och statliga myndigheter drog upp linjerna för kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet.
Men i somras kunde GT berÀtta att luften gick ur den lokala debatten sedan det i april 2014 blev klart med nytt kontrakt för nÀsta avtalsperiod. Destination Gotland fick dÄ statens uppdrag att sköta trafiken Àven 2017-2027.
DÀremot gjorde VÀnsterpartiet i egenskap av stödparti fruktlösa försök att arbeta in en sÀnkning i regeringens höstbudget i fjol. Men inför arbetet med regeringens vÄrbudget Àr frÄgan borta Àven frÄn VÀnsterpartiets agenda.
ââDet Ă€r inte i vĂ„rbudgeten sĂ„dana frĂ„gor tas upp utan i höstbudgeten. Vi stĂ„r dock i grunden kvar vid vĂ„r stĂ„ndpunkt kring Gotlandstrafiken, uppger Emma Wallrup (V), ledamot i trafikutskottet.
Björn Jansson (S), regionstyrelsens ordförande, medger att majoriteten pÄ ön inte lÀngre arbetar med frÄgan om biljettpriserna.
ââJag tror att det Ă€r överspelat att fĂ„ till vĂ€gpriser, i och med det nya avtalet för Gotlandstrafiken. Jag avser just nu inte att driva frĂ„gan, sĂ€ger han till GT, och fortsĂ€tter:
ââFrĂ„gan om lĂ€gre priser i Gotlandstrafiken Ă€r angelĂ€gen, men pĂ„ vilket sĂ€tt vi ska driva detta framöver har jag inget svar pĂ„ i dag. FĂ„r vi lĂ€ge sĂ„ kommer jag att ta tillfĂ€llet i akt.
Men om Björn Jansson i ett senare skede bestÀmmer sig för att vÀcka frÄgan pÄ nytt Àr det risk att han fÄr jobba i motvind.
Enligt trafikutskottets Pia Nilsson (S) lÀgger regeringen kraften pÄ andra insatser.
ââTonnageskatten kommer att införas under 2016 för att stĂ€rka hela den svenska sjöfartens konkurrenskraft. Det frĂ€mjar naturligtvis ocksĂ„ gods- och passagerartrafiken till och frĂ„n Gotland.
Hon hÀnvisar ocksÄ till nÀringslivspaketet pÄ 100 miljoner kronor, som regeringen beslutade om i fjol. Pengarna Àr tÀnkta att frÀmja tillvÀxt och arbetstillfÀllen, som en kompensation för förlorade jobb i kalkindustrin.
FrÄgan om ytterligare statligt stöd till fÀrjeoperatören i syfte att skapa vÀgpriser Àr dÀremot inte aktuell.
ââJust nu finns inga planer pĂ„ sĂ€nkta biljettpriser för Gotlandstrafiken, sĂ€ger Pia Nilsson.GT har förgĂ€ves sökt trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP).