Inga planer pÄ sÀnkta biljettpriser

Regeringen har inga planer pÄ att sÀnka biljettpriserna med ytterligare statliga subventioner. Samtidigt ligger den lokala kampen för vÀgpriser inom Gotlandstrafiken i dvala.

"FrÄgan om fÀrjepriserna Àr angelÀgen, men pÄ vilket sÀtt vi ska driva den har jag inget svar pÄ" sÀger regionstyrelsens ordförande Björn Jansson (S).

"FrÄgan om fÀrjepriserna Àr angelÀgen, men pÄ vilket sÀtt vi ska driva den har jag inget svar pÄ" sÀger regionstyrelsens ordförande Björn Jansson (S).

Foto: Petra Jonsson

FÄRJETRAFIKEN (GT)2016-02-23 07:30

Under flera Är drev gotlÀndska politiker, tjÀnstemÀn och lobbyister kravet att biljettpriset skulle sÀnkas sÄ att det motsvarade kostnaden för en bilresa samma strÀcka. Kravet fanns med i dokumentet "GotlÀndska stÄndpunkter" frÄn 2012, dÀr regionen, nÀringslivet och statliga myndigheter drog upp linjerna för kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet.

Men i somras kunde GT berÀtta att luften gick ur den lokala debatten sedan det i april 2014 blev klart med nytt kontrakt för nÀsta avtalsperiod. Destination Gotland fick dÄ statens uppdrag att sköta trafiken Àven 2017-2027.

DÀremot gjorde VÀnsterpartiet i egenskap av stödparti fruktlösa försök att arbeta in en sÀnkning i regeringens höstbudget i fjol. Men inför arbetet med regeringens vÄrbudget Àr frÄgan borta Àven frÄn VÀnsterpartiets agenda.

– Det Ă€r inte i vĂ„rbudgeten sĂ„dana frĂ„gor tas upp utan i höstbudgeten. Vi stĂ„r dock i grunden kvar vid vĂ„r stĂ„ndpunkt kring Gotlandstrafiken, uppger Emma Wallrup (V), ledamot i trafikutskottet.

Björn Jansson (S), regionstyrelsens ordförande, medger att majoriteten pÄ ön inte lÀngre arbetar med frÄgan om biljettpriserna.

– Jag tror att det Ă€r överspelat att fĂ„ till vĂ€gpriser, i och med det nya avtalet för Gotlandstrafiken. Jag avser just nu inte att driva frĂ„gan, sĂ€ger han till GT, och fortsĂ€tter:

– FrĂ„gan om lĂ€gre priser i Gotlandstrafiken Ă€r angelĂ€gen, men pĂ„ vilket sĂ€tt vi ska driva detta framöver har jag inget svar pĂ„ i dag. FĂ„r vi lĂ€ge sĂ„ kommer jag att ta tillfĂ€llet i akt.

Men om Björn Jansson i ett senare skede bestÀmmer sig för att vÀcka frÄgan pÄ nytt Àr det risk att han fÄr jobba i motvind.

Enligt trafikutskottets Pia Nilsson (S) lÀgger regeringen kraften pÄ andra insatser.

– Tonnageskatten kommer att införas under 2016 för att stĂ€rka hela den svenska sjöfartens konkurrenskraft. Det frĂ€mjar naturligtvis ocksĂ„ gods- och passagerartrafiken till och frĂ„n Gotland.

Hon hÀnvisar ocksÄ till nÀringslivspaketet pÄ 100 miljoner kronor, som regeringen beslutade om i fjol. Pengarna Àr tÀnkta att frÀmja tillvÀxt och arbetstillfÀllen, som en kompensation för förlorade jobb i kalkindustrin.

FrÄgan om ytterligare statligt stöd till fÀrjeoperatören i syfte att skapa vÀgpriser Àr dÀremot inte aktuell.

– Just nu finns inga planer pĂ„ sĂ€nkta biljettpriser för Gotlandstrafiken, sĂ€ger Pia Nilsson.GT har förgĂ€ves sökt trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP).

StÄndpunkter

Konkurrenskraftiga och lĂ„ga priser i fĂ€rjetrafiken. ”VĂ€gpriser” jĂ€mfört med motsvarande strĂ€ckor pĂ„ landsvĂ€g. SĂ„ lĂ„nga vistelsetider som möjligt i Stockholm och ­södra Sverige, detta förutsĂ€tter, förutom snabba ­resor, rimliga avgĂ„ngs- och ­ankomsttider.

Ur dokument ”GotlĂ€ndska stĂ„ndpunkter”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!