Gotlandsbåten hade som mål att komma upp i 180 000 resenärer under premiärsäsongen. Enligt Ola Mattsson, vice vd, är det dock tveksamt om man når denna siffra.
– Jag tycker att det bokat på bra. Med en bit kvar av sommaren är vi uppe 144 000. Vi kommer att nå 155, kanske 160 000 till och med, säger han.
Ola Mattsson har svårt att peka ut någon typisk Gotlandsbåtenresenär, alla tänkbara åldrar och konstellationer finns representerade. Däremot har man noterat att många bokar sina biljetter nära inpå avresan.
– Hälften av bokningarna görs inom fyra veckor till avresedatumet, resten tidigare. Det är förmodligen en effekt dels av oroligheterna i Turkiet, dels av det fantastiska sommarväder vi haft på Gotland. Därför får man vara försiktig med att dra på för stora växlar hur många resenärer det blir i slutändan, säger Ola Mattsson.
Av Gotlandsbåten två linjer bokas Nynäshamn (58 procent) mer än Västervik. Statistiken balanseras dock något om man bara ser till fordonsresenärer, enligt Ola Mattsson.
Gotlandsbåtens insteg på marknaden tycks inte ha påverkat konkurrenten Destination Gotland negativt.
– Om man ser på högsäsongen, vecka 25-32, har vi jämförbara siffror med i fjol, säger Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland.
Finns det något som sticker ut i statistiken i år?
– Just nu är det i så fall att resandet i båda riktningarna, från och till Gotland, intensifieras den här veckan. Antalet husbilar sticker också ut med en stor ökning.
Enligt rederiets uppgifter hade man drygt 92 000 passagerare under vecka 29, en av sommarens hittills mest bokade veckor