I slutet av augusti meddelade Rederi AB Gotlands vd Håkan Johansson att det nya fartyget skulle levereras på plats i Kina under den sista veckan av oktober. Nu är det klart att leveransen kommer bli ännu mer försenad. Varvet har under flera gånger skjutit fram leveransen av fartyget m/s Visborg.
– Från ursprunglig leveranstid är förseningen mindre än ett år. Jämför med den försening som var på de befintliga SF1500-fartygen är den inte längre än vad den var då. Det är inte ovanligt att man får förseningar, men vi gick ut och talade om en leverans under första kvartalet 2018. Utifrån vad vi själva hade bedömt det hade vi tänkt få den i trafik till sommaren. Så nu är projektet lite drygt ett halvår försenat, säger vd:n Håkan Johansson.
Han säger att deras egen organisation på plats vid varvet i Kina blivit allt större under projektets gång.
– Vi får betydligt mer kostnader ju längre det här projektet pågår och vi har utökat vår organisation på plats. Först var vi 6-10 personer, nu är vi långt över 20 personer på plats. Det är personer från hela Europa som besiktar varje delmoment. Det blir väldigt mycket dyrare för vår del, säger Håkan Johansson.
Får ni fartyget billigare när leveransen försenas?
– Vi har betalat en andel av fartygskontraktet i förväg. Det finns en mekanik som tar hand om relationen mellan kund och leverantör. Men det är långtifrån en självklarhet att det blir ett bättre resultat för vår del. Det finns ingen garanti i att det nu blir billigare. Den analysen kommer vi att få göra i efterhand, vi arbetar nu med att få hit fartyget så snart som möjligt, säger Håkan Johansson.
Det datum varvet nu har meddelat som leveransdag är den 21 november. Då kommer representanter från Rederi AB Gotland att finnas på plats för att ta emot fartyget.
– Man har lagt in ytterligare tid på varvet för att kyla ner systemet för att kunna köra de provturer som krävs på LNG som är det nya bränslet, säger Håkan Johansson.
Han säger att de nu utreder om de ska köra runt Kapstaden eller om de kommer att köra via Suezkanalen hem till Östersjön. En färdväg som gör att hemresan går betydligt fortare.
– Preliminärt kan man spara upp till en vecka genom det. Vi kommer att göra allt vad vi kan för att sätta in henne i trafik så fort som möjligt. Men jag kan inte uttala mig om någon exakt dag som fartyget kommer att sättas in i trafik. Den frågan får vi återkomma till, säger Håkan Johansson.