Priskriget trappas upp: "Vi tar Ät oss Àran"

Priskampanjerna för fÀrjornas resor avlöser varandra. En av aktörerna tar Ät sig Àran, medan den andra Àr högst ovillig att prata om nÄgot priskrig.

Ola Mattsson, vice vd pÄ GotlandsbÄten.

Ola Mattsson, vice vd pÄ GotlandsbÄten.

Foto: Tobias Wallström

FĂ€rjetrafiken2016-04-08 11:25

De senaste mÄnaderna har ett priskrig blossat upp kring fÀrjetrafiken till och frÄn Gotland. De olika kampanjerna avlöser varandra, och de tvÄ aktörerna, Destination Gotland och GotlandsbÄten, pressar priserna till allt lÀgre nivÄer.

BLOGG Mats Pettersson: "Ett krig alla vinner pÄ"

Nu har de tvÄ bolagen lanserat sina senaste kampanjer för att locka resenÀrer. Destination Gotland gick för nÄgon vecka sedan ut med en satsning dÀr "alla + bilen" Äker för 349 kronor, en kampanj som riktar sig till gotlÀnningar. PÄ lördag kommer GotlandsbÄtens svar: tvÄ vuxna och tvÄ barn plus bilen Äker för 299 kronor pÄ ett 80-tal turer mellan den 29 april och 19 juni. Dessutom Äker en person för 59 kronor.

– Vi Ă€r nere pĂ„ en nivĂ„ som motsvarar 1978-Ă„rs priser. Priserna ligger pĂ„ en knapp sjĂ€ttedel av det högsĂ€songspris som man kunnat Ă„ka till och frĂ„n Gotland för med fĂ€rjetrafik de senaste somrarna, sĂ€ger Ola Mattsson, vice vd pĂ„ GotlandsbĂ„ten.

Varför vÀljer ni att satsa sÄ hÄrt pÄ kampanjer?

– Vi Ă€r ett lĂ„gprisbolag, och som det Ă€r vi prisaktiva, det Ă€r den enkla förklaringen. VĂ„r uppgift Ă€r att jobba med kampanjer och pĂ„ det sĂ€ttet fĂ„ fram attraktiva priser för resenĂ€rerna.

Ola Mattsson gör ingen hemlighet av att det pÄgÄr ett priskrig mellan de tvÄ aktörerna. Han sÀger att GotlandsbÄten vÀlkomnar det, och att det kommer att gynna gotlÀnningarna och öns besökare pÄ alla sÀtt.

– GotlĂ€nningarna kommer ju dels kunna Ă„ka billigare, men det gynnar Ă€ven gotlĂ€nningarna genom att det kommer att komma fler turister under försommaren och högsĂ€songen. Det gynnar besöksnĂ€ringen, boendeanlĂ€ggningarna och Ă€ven byggnĂ€ringen i det lĂ„nga loppet. Jag tror dessutom att det hĂ€r kommer att fĂ„ personer att Ă„ka till Gotland, som tidigare inte tĂ€nkt göra det.

– Ett priskrig Ă€r ju vĂ„rt element. Det kĂ€nns som en match pĂ„ vĂ„r hemmaplan. Vi tar Ă„t oss Ă€ran, med rĂ€tta, för att Destination Gotland nu jobbar ganska hĂ„rt med kampanjer och att anpassa sin tur- och prislista.

FrÄn Destination Gotlands sida Àr man dock helt ovillig att prata om nÄgot priskrig. I stÀllet vÀljer bolagets vd Christer Bruzelius i intervjun med Helagotland.se att upprepa att kampanjer inte Àr nÄgot nytt för Destination Gotland.

– Vi har jobbat med kampanjer kontinuerligt i flera Ă„rs tid. Vi ser dem som ett bra sĂ€tt att stimulera mer resande, inte bara under högsĂ€song, utan under hela Ă„ret.

Att ni fÄtt konkurrens pÄ marknaden gör inte att ni blivit Ànnu mer aktiva nÀr det gÀller prissÀttningen?

– Vi jobbar med kampanjer sedan flera Ă„r tillbaka, och vi gör det mer och mer. Vi ser det som ett bra verktyg för att stimulera resande Ă„ret runt.

SÄ konkurrensen pÄverkar inte er alls?

– Det som vi ser som vĂ„r stora konkurrent Ă€r att folk vill Ă„ka utomlands. Det Ă€r dĂ€rför vĂ„r kampanj "Gotland - Jorden runt pĂ„ en ö" Ă€r sĂ„ viktig, sĂ„ att vi kan möta konkurrensen som gör att folk Ă„ker utomlands.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!