Han är vd för Nokas Värdehantering AB som bland annat utför värdetransporter mellan Gotland och fastlandet. I ett brev till Transportstyrelsen, länsstyrelsen samt Region Gotland och Trafikrådet skriver han att kravet på medföljande chaufför medför orimliga personalkostnader. Står kravet fast kan det leda till att företaget inte fortsätter med värdetransporterna, vilket i sin tur kan få negativa konsekvenser för näringslivet på Gotland, skriver han.
– Vi anser att Destination Gotland saknar saklig grund för sitt krav och att det dessutom bryter mot avtalet med staten. Där står uttryckligen att alla typer av gods och obeledsagade fordon och lastbärare ska accepteras. Och hur skulle det främja säkerheten ombord om vi skickade med personal? De får ju ändå inte vistas på bildäck i eller vid värdetransportbilen under överfarten, säger Kalle Boumedienne.
Innan företaget etablerade sig på Gotland, genom köpet av Nya Gotlands vaktbolag förra året, så hade de personal med vid värdetransporterna mellan Gotland och fastlandet. Nu är det en onödig kostnad att låta någon åka med eftersom en anställd kan lämna bilen på färjan och en annan hämta den i ankomsthamnen.
– Under tre, fyra månader skickade vi värdetransportbilen utan medföljande personal, men när Destination Gotland fick veta att vi transporterar kontanter ställde de krav på medföljande personal, säger Kalle Boumedienne.
Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland, säger att bolagets ansvarsförsäkring inte gäller om Nokas skickar bilen utan personal.
– De vill överlåta ansvaret på oss, men vi kan inte ta det. I vår försäkring är transport av kontanter undantagen i villkoren, så den gäller inte om transporten sker utan medföljande personal. Dessutom kan våra anställda ombord och i land inte ta ansvar för sådana transporter med mindre än att vi uppfyller de krav som Arbetsmiljöverket ställer med hänsyn till bland annat rånrisken, säger han och nämner att övriga bolag som har värdetransporter på färjorna alltid har med egen personal.
De argumenten tycker Kalle Boumedienne inte håller.
– Vi har försäkringar så att det räcker. Och de som arbetar ombord vet ju inte vad som finns i andra bilar som skickas utan chaufför. Det kan vara datorer och elektronik till höga värden. Tills vidare har vi en anställd som följer med i väntan på att det utreds vad som gäller och om Destination Gotland verkligen har rätt att ställa dessa krav, säger han.