Passagerartur från Nynäs ändras till farligt gods-tur

Destination Gotland ändrar omedelbart passagerarturen på tisdagsförmiddagar från Nynäshamn till en farligt gods-tur. Det innebär att max 197 passagerare får medfölja. Detta sedan Högsta förvaltningsdomstolen nekat DG prövningsrätt i godsfrågan.

Farligt gods. Kommer nu att köras  från Nynäshamn varje tisdag förmiddag, konstaterar Christer Bruzelius.

Farligt gods. Kommer nu att köras från Nynäshamn varje tisdag förmiddag, konstaterar Christer Bruzelius.

Foto: Henrik Radhe

Farligt gods (GA)2016-08-26 11:00

Turförändringen blir konsekvensen av att Högsta förvaltningsdomstolen nekade DG prövningstillstånd i frågan om villkoren för transport av farligt gods. DG har har hela tiden överklagat rättsinstansernas beslut och nu förlorat vid samtliga.

Detta efter Transportstyrelsens beslut att inte medge DG dispens längre än till den 30 april för stuvning av farligt gods under däck på färjorna. (Farligt gods omfattar i detta sammanhang allt från konsumentvaror som färg och tändvätska till industriprodukter som sprängmedel).

En dispens som sedan förlängts under ärendets gång och över högtrafikperioden. DG ville att den skulle gälla året ut. Men nu är det definitivt stopp efter Högsta förvaltningsdomstolens beslut den 15 augusti.

– Beslutet i Högsta förvaltningsdomstolen innebär att vi inte kan transportera vissa typer av farligt gods under däck. Vi löser detta tillsammans med åkerierna genom att vi lägger in en farligt gods-tur en dag i veckan på norra linjen. Det blir förmiddagsturen på tisdagar från Nynäshamn med start den 30 augusti. Behovet från ön är mycket mindre så det räcker att lägga den bara från ena hållet, konstaterar DG:s vd Christer Bruzelius.

Farligt gods-turen till Nynäshamn börjar gå omedelbart, det vill säga från och med tisdag den 30 augusti. Denna tur blir således av samma modell som den som sedan tidigare går i båda riktningarna på Oskarshamnslinjen och då har samma passagerarbegränsning. Att det blir just tisdagsturen på Nynäslinjen beror på att det är den som har minst antal passagerare och som de senaste åren helt ställts in en period under vintersäsongen.

– Vi gör så här nu för att hantera situationen som det nya myndighetsbeslutet medför. Sedan tittar vi tillsammans med Transportstyrelsen på långsiktiga lösningar och utreder hur vi ska göra.

DG har i sina överklaganden påpekat att man är beredd att göra de ombyggnader som krävs av färjorna när de ska in på ordinarie varvsvistelser efter högsäsongen och då ändå är ur trafik. "Gotland" ska på varv i oktober och "Visby" i början av nästa år.

Christer Bruzelius:

– Det här gäller tills vidare. Vi räknar med att ha kommit överens med Transportstyrelsen före varvsvistelsen.

Striden om stuvningsreglerna

Transportstyrelsen beslutade den 26 januari i år att bevilja DG tillstånd till stuvning av farligt gods under däck på fartygen till och med den 30 april.

DG överklagade och yrkade att tillståndet skulle gälla till den 31 december. Bolaget framhöll att man redan 2002 fick dispens av Sjöfartsinspektionen och att Transportstyrelsen sedan årligen beviljat samma dispens.

Transportstyrelsen framhöll att en part som har ett tidsbegränsat beslut aldrig kan räkna med att få samma bedömning vid en ny ansökan.

Den 15 augusti beslutade Högsta förvaltningsdomstolen att inte meddela prövningstillstånd. Därmed står Transportstyrelsens beslut fast.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om