Trafikverkets besked i somras var att staten står för upp till 650 miljoner kronor. Blir en bro dyrare måste Region Gotland ordna finansieringen. Regionen måste dessutom svara för de ombyggnader av vägar som krävs och även stå för planläggningen.
Trafikverkets besked var en passning till Region Gotland, där Lena Johansson som är strateg på samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar med frågan.
– Målet är att vi ska ha ett ärende klart till regionstyrelsens sammanträde i december, alternativt januari, säger hon och tillägger:
– Det finns mängder av handlingar om bron, men vi måste fundera över vilket ansvar Region Gotland åtar sig om bron ska byggas. Det är en jättestor fråga.
Lena Johansson räknar med att lämna ett förslag till beslut. Typen av beslut avgör om ärendet behöver tas vidare till regionfullmäktige.
Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) uttalade sig positivt om Trafikverkets besked när det gavs i juni. Men planläggning av en bro kan kosta upp emot 100 miljoner kronor, och till det kan komma andra investeringar. Ett förslag är att ta pengar ur länsplanen för infrastruktur, där Gotland årligen tilldelas cirka 20 miljoner kronor.
– Gotland får för lite pengar till infrastrukturen. För att avgöra frågan om en bro behöver vi se över hela infrastrukturplanen, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) som inte utesluter att regionen bollar tillbaka frågan till Trafikverket för ytterligare diskussioner om hur ansvaret ska fördelas.