Destination Gotlands kampanj ”Jorden runt för på en ö” känner de flesta gotlänningar igen. Under tre dagar har ett team på 23 personer nu filmat klart nästa års reklamfilmer.
– Det blir en liten tvist på 2016 års reklamfilmer. Nu är det mer barnfamiljer och par som är i fokus.
– Vi vill att filmerna ska väcka något hos tittarna, men självklart bygger allt precis som tidigare på fina Gotlandsbilder, säger Destination Gotlands marknadschef Johan Lindvall.
Att konceptet varit en sådan succé tidigare år gör att Destination Gotland väljer att fortsätta på samma spår.
– Generellt kan ett bra koncept leva länge. Men vi tittar alltid på om vi kan ta fram ett nytt koncept och hur vi ska bli bättre, säger Johan Lindvall.
Hur märker ni av att kampanjen blir lyckad?
– Vi ser hur folk tar emot kampanjen genom mätningar och visningar. Och framförallt märker vi att det finns en stor stolthet hos gotlänningarna.
Tanken med de kommande filmerna är att nå fler målgrupper. Tidigare samarbetade Destination Gotland med reklambyrån Hill, men nu använder rederiet istället Stockholmsbaserade Scholz & Friends.
– När något är på topp gäller det att försöka ta nästa steg. Vi har stora utmaningar framför oss och måste göra om vårt sätt att kommunicera, och då valde vi Scholz & Friends.
Några av platserna som kommer att synas i den kommande filmerna är Sudersand och Djupvik. Personerna bakom alla platser som väljs ut i filmerna är Patrick Hansson och Karin Pettersson på Destination Gotlands marknadsavdelning.
– Vi väljer platser som visar det Gotland har att erbjuda. Vissa destinationer kanske har en sak de kan visa upp, men här finns det tusen saker. Det är en otrolig bredd där det finns något för alla, säger Patrick Hansson och fortsätter:
– Vi har 80 mil kust på Gotland och det är den som folk åker hit för. Det blir naturligt att visa upp den.
Huvudpersoner i filmen är familjen Wahlgren med Ella och Markus och barnen Hank och Hely.