Mats Linder: "Ännu finns chansen att visa gott omdöme"

Hur kan det komma sig att allmänintresset ibland har så lite med allmänhetens intresse att göra? Som på Sudersand.

Sudersannas.

Sudersannas.

Foto: Mats Linder

Fårö2021-02-19 14:00

Det är ju allmänt känt hur ovälkomna vi känner oss på platser där det finns servering, kiosk eller annan chans att få förplägnad. Så otillgängligt Stora torget i Visbys innerstad är, speciellt när uteserveringarna har öppnat. Trängseln på gatorna och i gränderna runt torget är stor under de ljummare årstiderna. De är fyllda av människor som kände att de behövde ta en omväg kring det ogästvänliga torget.

På samma sätt kan det förhålla sig i naturen. Vem har inte gått en vandringsled och känt sig tvungen att vända, när det legat ett fik längs med vägen? Det är ju helt förödande för framkomligheten. De kunde lika gärna ha spänt upp ett elstängsel tvärs över vägen.

Skidåkningen i den svenska fjällvärlden har mer eller mindre upphört på grund av alla företag i besöksnäringen som skrämmer bort alla de turister som de vill ge service till. Det resulterar dessutom i riskabel skidåkning off pist, när skidåkarna försöker ta sig runt dessa läbbiga kommersiella etablissemang med ett stort säkerhetsavstånd, vilket bidrar till att öka faran för laviner.

På Sudersand är ju stranden nästan helt folktom under soliga sommardagar, eftersom allmänheten inte lyckas lista ut hur de ska ta sig förbi Sudersannas bord och stolar. På Fåröfärjan trängs besvikna besökare som tänkt bada men tvingas återvända till Gotland med oförrättat ärende.

>> LÄS MER: "En katastrof om Sudersannas försvinner"

Vi det här laget är det väl bäst att påpeka att denna text hittills har varit ironisk. För de flesta av oss är en servering eller en kiosk något som får oss att känna oss mer välkomna och som underlättar vistelsen på en plats, så länge platsen inte omgärdas på ett sätt som faktiskt hindrar ickebetalande gäster att ta sig fram. Sudersannas servering är inte ett hinder för tillgänglighet på Sudersand. Sudersannas BIDRAR till tillgängligheten.

Om allmänintresset ska värnas så har allmänheten ett större intresse av att det finns en servering på en liten del av fastigheten, än av att undanröja det inbillade hinder som utgörs av en liten servering med omgivande rep på en strand som är både lång och ytterst välbesökt.

Om allmänintresset ska värnas så har allmänheten mer intresse av att en ansvarskännande företagare verkar på platsen och bidrar till ordning och städning – och till intäkter för fastighetsägaren – än av att stranden utelämnas enbart till det ansvar som dess besökare eventuellt känner.

Vi ska väl inte gå händelserna i förväg. På Länsstyrelsen har ärendet om Sudersannas servering på Fårö än så länga bara handlagts av underordnade tjänstemän och inget beslut är ännu fattat. Det är fortfarande möjligt att Länsstyrelsen bland lagar och regler finner så pass mycket utrymme för det sunda förnuftet att Sudersannas fortfarande kan vara kvar under den kommande säsongen. Ännu har Länsstyrelsen chansen att visa gott omdöme och god vilja.

Mats Linder är ledarskribent på Gotlands Allehanda. Detta är opinionsmaterial.

Karta: Sudersand Strand
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!