Under gårdagen cirkulerade en video från Fårö på sociala medier, i klippet syns hur en personbil blir påkörd av en stor tankbil. I det hala väglaget "trycker" tankbilen den betydligt mindre personbilen framåt längs vägbanan.
När hela Helagotland under onsdagseftermiddagen kontaktade Stefan Gillerfors, ägare av det åkeri som tankbilen tillhör, sa han att ”det är omöjligt att se något om en mindre bil hamnar så klockrent framför som i det här fallet”.
En annan som har sett klippet är Thomas Nyman, sektionschef på Trafikverket och ansvarig för Fåröfärjan. Han var själv inte på plats på när olyckan inträffade men säger att hans kollegor haft bra uppsikt över händelsen.
– Jag har hört från de som satt i styrhytten på färjan att personbilen av någon anledning hamnat framför tankbilen som sedan släpat bilen vidare säger Thomas Nyman och tillägger:
– Besättningen var lika förvånad som alla andra inblandade, de tänkte ju att det skulle vara en helt vanligt lossning. De förstod inte riktigt hur den här incidenten kunde ske.
De ansvariga på Fåröfärjan har skickat in en avvikelserapport eftersom att olyckan började ombord på färjan. Thomas Nyman förklarar att färjan klassas som allmän väg och därför betraktas händelsen i nuläget som en vanlig trafikolycka.
– Vi skriver alltid avvikelserapporter när vi har olyckor på båten. Ofta slutar dessa olyckor som försäkringsärenden och i sådana fall är det ofta bra om vi har dokumenterat händelsen, säger Thomas Nyman.
Efter olyckan vände föraren av tankbilen tillbaka och pratade med personalen ombord på färjan. Enligt Thomas Nyman var även han förvånad över händelsen men säger att han, under omständigheterna, mådde bra.
Även föraren av personbilen klarade sig utan skador. Bilen fick däremot en del bucklor längs med ena sidan.
Thomas Nyman förklarar att det inte är helt ovanligt med olyckor ombord på färjan men att det oftast brukar röra sig om mindre allvarliga incidenter än gårdagens.
– Det händer alltid nånting varje år, oftast är det mindre grejer som att bilar kör in i varandras backspeglar eller att man missbedömer bredden på färjan och kör in i kanten, säger Thomas Nyman.