Så ska Big Mike hitta kopparskatten

Michael Stenberg redan tillstånd att dyka efter elektrolytkoppar norr om Fårö. Nu ansöker han om att få lokalisera metallen med hjälp av magnetometer.

Området där Michael Stenberg tror att elektrolytkopparn finns är cirka 6 000 hektar stort och ligger inom naturreservatet och natura 2000-området Gotska Sandön-Salvorev. Sökningen ska ske med en magnetometer som dras efter ett fartyg.

Området där Michael Stenberg tror att elektrolytkopparn finns är cirka 6 000 hektar stort och ligger inom naturreservatet och natura 2000-området Gotska Sandön-Salvorev. Sökningen ska ske med en magnetometer som dras efter ett fartyg.

Foto: Per Leino

Fårö2023-06-20 06:02

Som vi tidigare berättat har bolaget Big Mike International AB fått dispens för att dyka och söka efter den stolpformade elektrolytkoppar som bolaget tror tappades av ett fartyg under första världskriget. Att enbart dyka är dock inte tillräckligt för att hitta lasten. Det krävs metallsökare, och därmed även ett nytt tillstånd.

Nu har en sådan ansökan lämnats till länsstyrelsen. Av den framgår även i vilket område bolaget tänker söka.

Länsstyrelsen har ännu inte beviljat något tillstånd. Michael Stenberg, med artistnamnet Big Mike, vill dock börja söka nu i juni, men ansöker om tillstånd för undersökningar under fem år. Sökningen kommer att ske med magnetometer, ett instrument som dras efter ett fartyg. När magnetometern ger utslag byter man, och fortsätter leta med en kameraförsedd robot.

”Vi kommer bara att söka i bra ljusförhållanden. Hela projektet är väderstyrt. Hur vi kommer att röra oss inom sökområdet får väder och vind avgöra” skriver Michael Stenberg i ansökan.

Området som ska genomsökas ligger inom naturreservatet och natura 2000-området Gotska Sandön-Salvorev. Natura 2000-området omfattar drygt 60 000 hektar, sökområdet cirka 6 000 hektar.

Vilket fartyg som tappade elektrolytkopparn är inte känt, men genom att identifiera pinnarnas serienummer hoppas bolaget kunna få reda på tillverkningsår, var de tillverkades och även vilket fartyg som tappat lasten.

Om bolaget får tillstånd att använda magnetometer återstår ännu ett tillstånd att söka. Det krävs även tillstånd att bärga kopparn – om den hittas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!