Trafikverket meddelade i juni 2019 att staten inte kan bidra med mer än 650 miljoner kronor till en broförbindelse. Region Gotlands svar dröjde till februari i år, då fullmäktige slog fast att Trafikverkets inriktningsbeslut är oacceptabelt. Fårö behöver en bro för trygghet och utveckling, och den är grundläggande infrastruktur som staten har ansvar för.
Svaret har landat hos David Nykvist, utredningsledare vid Trafikverket.
– Vi ska ha en fortsatt dialog för att komma fram till en gemensam avsiktsförklaring. I den ska det vara tydligt vilka frågor vi ska jobba vidare med, säger han.
Kommer planerna på en bro att finnas med?
– Den frågan får du ställa till Region Gotland. Trafikverket ansvarar för leden men det är Region Gotland som drivit på för att få en broförbindelse, säger David Nykvist.
Knäckfrågan är de stora kostnaderna för planläggningen.
– De måste finansieras med pengar ur regionens länsplan för infrastruktur. Ska en bro byggas så kommer planläggningen att svälja en stor del av länsplanens budget, säger David Nykvist.
Mycket talar för att en gemensam avsiktsförklaring i stället tar sikte på förbättrad färjetrafik. Trafikverket ska göra färjetrafiken klimatneutral. Fårösundsleden får en elladdhybrid-färja 2027. Den andra färjan konverteras 2033 och byts ut mot en ny 2036. Båda färjorna ska ta 60 bilar, vilket ökar kapaciteten med 50 procent. Därmed behövs ingen tredje färja, som de senaste åren satts in sommartid.