Det blev ett särdeles äventyr för tidningsbudet Cecilia Mårtensson från Slite. I över ett dygn blev hon strandsatt på Fårö sedan stormen omöjliggjorde färjetrafik på Fårösundsleden.
Största delen av tiden fördrev hon vid färjeläget vid Broa, närd av hoppet om bättre tider.
I alla fall om lugnare sjö och vänare vind.
– Jag kom tillbaka efter min runda för att ta färjan vid 05, men då var turerna redan inställda. Sedan satt jag där och väntade och hoppades de skulle komma igång, berättar Cecilia på fredagsmorgonen sedan hon till slut kommit hem.
Många uppmärksammade henne där hon satt, ”tidningsbudet vid Broa” blev omskrivet i sociala medier och vänliga förbipasserande själar bjöd henne på fika.
Timme efter timme gick, dock aldrig någon färja. Endast några provturer utan passagerare, men i 31 sekundmeter var det omöjligt att lägga till.
Så hur länge väntade du?
– Jag satt där till klockan två, då började det bli kallt om fötterna.
Nästan tio timmar i en bil?
– Ja, men jag hade ju tidningar, GT, GA och Annonsbladet. Jag löste alla korsord och sudoku. Så det gick rätt bra ändå, skrattar hon.
När hon till slut givit upp fick Cecilia mat och värme hos Fia Lundberg som driver Fårö islandshästar. Ytterligare ett försök att komma med färjan gjordes vid sex på kvällen, då hade en provtur aviserats.
Inte heller denna gick att genomföra, först med 07-färjan på fredagsmorgonen kunde Cecilia Mårtensson ta sig över sundet, efter att ha övernattat hos islandshästarna.
På fredagen kom inga tidningar till Fårö, med på lördagen lär Cecilia och hennes kollegor vara igång igen.
För hennes del uppstigning 00.30, därefter tar hon 02-turen till Broa sedan hon plockat upp tidningsbuntarna i Fårösund. Sedan får hon, den här gången, dela ut avisor med sig själv på förstasidan.
I alla väder har hon kämpat under sina tre, fyra år som bud. Sex morgnar i veckan.
– Men så här strandsatt har jag aldrig blivit förr, säger hon.
Cecilia Mårtensson var inte ensam om att bli avskuren från hemmet eller kanske jobbet, på vilken sida sundet de än ligger.
Mia Blomdahl flyttade efter 20 år i Fårösund tillbaka hem till Fårö den 4 december i fjol. Men natten mot torsdagen tog hon sig inte hem till Svens, nära kyrkan.
Arbetet utgår från Visby och hon brukar ta 04-färjan hem. Det vet färjefolket, hon känner dem väl, både pappa och farfar har kört de gula fartygen.
– Jag var enda passagerare, men de lyckades inte lägga till. Det är ju inte bara vindstyrkan utan även vindriktning och avdrift som påverkar. Så vi fick vända tillbaka.
Nu gick det knappast någon nöd på Mia. Efter så många år i samhället är vännerna många. Hon övernattade hos sin svägerska och tog 06-färjan till Fårö ett dygn senare.
”Så strandsatt har jag aldrig blivit förr” sade Cecilia Mårtensson tidigare i artikeln.
Nej, frågan är om Fårö någonsin varit utan förbindelse med storön under så lång tid sedan färjorna började gå?
Leden fick sin första motorfärja 1910 och den första som kunde transportera fordon 1921.
Någon inställd tur emellanåt och lite förskjutningar, visst – men över ett dygn!?
Den färjepersonal GT varit i kontakt med kan inte minnas att det tidigare hänt, inte heller äldre Fåröbor som dammat av gamla hågkomster.
Så vi konstaterar väl helt enkelt att torsdagen den 20 januari 2022 blev en historisk dag runt sundet.