Våren 2013 presenterade Trafikverket sin förstudie av färjeleden. Några månader senare fastslog Region Gotland i en skrivelse till myndigheten att en bro är att föredra före färja, i syfte att bryta trenden med minskad befolkning på Fårö. Bron beräknas kosta 662,6 miljoner kronor att bygga, och sedan årligen 5 miljoner kronor i drift och underhåll.
Efter ett möte i veckan mellan Trafikverket och Region Gotland bestämdes att den tre år gamla förstudien måste uppdateras så att den bättre tar höjd för framtidens behov.
– Underlaget måste ses över. Parametrar som besöksnäring och boende är viktiga, och nu ska vi ägna några veckor åt att ta fram nya bedömningar av vilken kapacitet vi tror behövs i framtiden, säger Lena Johansson, planeringsstrateg vid Region Gotland.Tanken är att Region Gotland och Trafikverket vid årsskiftet ska lägga fram en gemensam avsiktsförklaring om förbindelsen mellan Fårösund och Fårö.Samtidigt blickar Trafikverket tillbaka på en rekordsommar för Fåröfärjorna.
I juni 2015 fraktades 54 000 bilar mellan Fårösund och Fårö, i juni 2016 var de 55 000. I juli nåddes en toppnotering med 117 000 bilar transporterade över sundet, en ökning med 2 000 bilar, eller 2,4 procent, mot samma månad förra året. Ökningen från januari till och med juli 2016 var 3,6 procent.
Samtidigt upplever färjornas besättningar vissa friktioner i sommar: – Antalet husbilar och husvagnar bedöms ha ökat och det påverkar smidigheten vid lastning och lossning, uppger Ingrid Jarnryd, kommunikationschef vid Trafikverket. Liksom tidigare år upplevs de långa köerna som ett stort problem av många resenärer. Därför resonerar nu beställaren Trafikverket med den nationella operatören Färjerederiet, som ägs av verket, om en förstärkning nästa sommar.
Dagens båda Fåröfärjor tar 40 respektive 35 bilar.
– Rederichef Anders Werner ser en öppning för en förstärkning av Fårötrafiken med en större färja till sommaren 2017, meddelar Ingrid Jarnryd.
Färjerederiet har 68 färjor varav 18 är större än de båda som i dag kör mellan Fårösund och Fårö.
I våras tecknades avtal med ett estniskt varv om att bygga en storfärja med kapacitet att ta 80 bilar. Det finns sedan tidigare två färjor med samma kapacitet i Färjerederiets flotta.