Det var natten till söndag som Bodilla tappade styrförmågan och drev in i skrovet på färjan Kajsa-Stina. Under måndagen undersöktes Bodilla för att hitta felet.
– Vi gjorde en mängd olika tester och till sist bytte vi ut ett styrkort och nu funkar det som det ska, säger Erik Olsson, distriktschef för Trafikverkets färjerederi i Fårösund.
Maskineriet fungerar som det ska, men den intryckta brädgången behöver ytterligare reparationer innan Bodilla är helt återställd.
– Vi kommer att göra en provisorisk lösning och kommer troligen att kunna använda färjan redan i dag, men att få den helt färdigställd kommer att ta några dagar till.
Både Bodilla och Kajsa-Stina är byggda på 1970-talet.
Vad har de här färjorna för beräknad livslängd?
– Det finns ingen beräknad livslängd, utan man byter ut de komponenter som behövs allt eftersom de börjar bli gamla. Skroven är gamla men inuti är det utbytt så att allt är schysst. Slitagegrejer, som motorer och propellrar och sånt byts ut allt eftersom.
Så de kan hänga med ett bra tag till?
– Oh ja, absolut. Färjorna är egentligen i väldigt gott skick, säger Erik Olsson.