Med van hand styr Anders Larsson färjan från Fårösund över till Broa på Fårö. Färjan körs alltid i sju knop fram och tillbaka. Trots det blir jobbet sällan långtråkigt, menar Anders Larsson och kollegan Bengt Ekström.
- Nej, för ingen resa är den andra lik. Väder, vind och last varierar, säger Anders Larsson.
På varje arbetspass jobbar alltid två man och med timanställda är det ett drygt tjugotal som kör Fåröfärjan. Alla med ett liknande förflutet till havs.
- Jag har den vanliga bakgrunden. Samma som Anders fast jag är lite yngre då, säger Bengt Ekström skämtsamt.
Bakom sig har han många års arbete på de flesta olika typer av fartyg på alla världens hav. Att köra Fårösundsleden har dock stora fördelar.
- Det här är mittemellan att jobba på sjön och på land. I kväll åker jag hem till exempel. Bara det är en stor förmån, säger Anders Larsson som varit sjöman i drygt 40 år.
Färre bofasta
Under åren har Anders Larsson märkt hur de bofasta Fåröborna blivit färre och de utländska turisterna fler.
- Nu förtiden kommer folk från hela världen. Det är många japaner som hittar hit. Och på vintern är det många polacker som är här och jobbar.
Färjepersonalen vet att många kändisar åker med deras färja, men de ser sällan någon.
- Om det är någon man ser så är det väl Yvonne Lombard som alltid kommer på cykel, säger Bengt Ekström.
Brofråga
Färjeförbindelsen mellan Fårösund och Broa är en av de längre som Trafikverket trafikerar med sina gula färjor. I omgångar har brofrågan varit het. För 15 år sedan röstade Fåröborna i frågan och sa då "nej". För bara drygt ett år sedan verkade det dock som att opinionen hade svängt.
-De hinner nog ändå inte bygga någon bro förrän man ska gå i pension ändå, säger Bengt Ekström som själv bor i Visby.
Tidsfråga
Färjans tidspassning är oerhört viktig. Att köra i väg en aning för tidigt kan resultera i en rejäl utskällning. Många passagerare har även egna klockor som de tycker stämmer bättre än den på bryggan. Det händer även titt som tätt att folk ringer till bryggan och ber färjan vänta på dem. Vissa gånger kan befälhavaren vara snäll, men det är sällan som det går att låta övriga passagerare vänta. Dessutom har Anders Larsson märkt en tendens, att de som ringer gärna överdriver hur långt de har kommit.
- Men hör man att det är en Fåröbo som ringer kan man kanske vänta. De ljuger inte, konstaterar han.