Skyller problemen på hyresgästen

Dålig ventilation, fuktskador och mögel. Det är hyresgästens fel, anser en fastighetsägare som nu överklagat ett föreläggande från miljö- och hälsoskyddsnämnden om att åtgärda bristerna.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Fastighet (GT)2016-01-26 09:35

Mannen är bosatt på fastlandet, men äger flera fastigheter på ön där han hyr ut bostäder. Han har tidigare fått klagomål från hyresgäster, såväl i Visby som på landsbygden. Nu gäller det en lägenhet på mellersta Gotland där hyresgästen framförde klagomål redan hösten 2014. Miljö- och hälsoskyddsenheten åkte dit och gjorde en inspektion. De konstaterade att ventilationen i princip var obefintlig och att det fanns mögel i badrummets tak och vid ett takfönster på övervåningen. Fastighetens ägare uppmanades att göra en kontroll för att se om det fanns fuktskador och ta hjälp av en konsult för att kolla upp ventilationen. Miljöskyddsinspektören ville också ha svar på vad han tänkte göra för att få ordning på problemen.

En del blev gjort men inte tillräckligt. Förra året fick fastighetsägaren därför ett föreläggande att åtgärda ventilationen och göra en byggnadsteknisk undersökning för att se om det finns fuktskador.

Detta beslut har han överklagat till länsstyrelsen. Han menar att ventilationen fungerar så bra man kan förvänta sig i en lägenhet av den åldern och att det är hyresgästens draperier som gör att det inte blir tillräckligt genomdrag. Det finns inget mögel, anser han. Familjen som bor i lägenheten är för stor, menar han, och deras ”överanvändning” av badrummet gör att det trängt ut en svart massa ur kakelfogarna som förväxlats med mögel. Dessutom förstår hyresgästen inte hur termostaterna på elementen fungerar vilket leder till problem med temperaturen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!