Terminalchefen Henrik Ahlqvist är totalt sett mycket nöjd med kryssningskajens premiärsäsong.
– Jag hade goda förväntningar innan säsongen men verkligheten har överträffat dessa. Själva anläggningen är suverän att arbeta med, det är lätt att förtöja och lätt för passagerarna att ta sig till bussuppställningen och en bra yta för den operativa verksamheten.
– Det är en av de bättre i världen anpassad för den här typen av kryssningstrafik, menar Henrik Ahlqvist.
Och befälhavarna ombord håller med, framhåller han.
– Kaptenerna är väldigt nöjda. De säger att det är en klar förbättring jämfört med tidigare när de var tvungna att ligga för ankar. Och samarbetet med de lokala aktörerna har också gått över förväntan.
Premiäranlöpet till den nya kryssningskajen gjordes i dimmigt väder den 16 april och när "Marco Polo" som kryssningssäsongens sista fartyg i går gick in till kaj var det också lite smådisigt men detta varma år var förstås toppdagarna i klar majoritet. Det enda märkbara problemet har dock varit några dygn med hårt väder, främst mot slutet av den halvårslånga säsongen.
– Sju anlöp blåste bort, två vid midsommar och fem på hösten. Det är ett gränsfall för vad som är acceptabelt, konstaterar Henrik Ahlqvist.
I år blev det totalt drygt 75 000 passagerare via 82 anlöp, förra året landade siffran på cirka 50 000 passagerare. Toppdagen i år var den 27 juli med fyra fartyg, "Silver Spirit", "Aidabella", "Island Sky" och "Clio", i hamnen. Och för säsongen 2019 är hittills fler eller 94 anlöp med kapacitet för 124 000 passagerare inbokade till Visby. Första anlöp sker den 21 april och avslutande den 5 oktober.
– Redan under nästa år ser vi en ökning av både antal och storlek på fartygen. Exempelvis har rederiet Royal Caribbean avvaktat och sett hur det skulle gå. De har lyssnat med branschkolleger och nu bokat in ett antal större fartyg. Bland dessa "Celebrity Silhouette" som är 317 meter lång och tar 3 000 passagerare.
Och för 2020 är redan ett fartyg inbokat som är nära maxlängden.
– Och efter årsskiftet börjar vi boka för 2021.
Under lågsäsongen kommer underhållsarbeten och några mindre korrigeringar att göras vid kajområdet.
– Vi är väldigt nöjda som det är, det handlar om småkorrigeringar som att flytta bussar.
Hur framtiden ser ut för den omdiskuterade gångbron avgörs vid ett möte i november då en utvärdering görs. Detta mellan representanter för regionen, Destination Gotland, Trafikverket och CMP, Copenhagen Malmö Port.