I onsdags lämnade Destination Gotland kvar fem familjer på kajen i Nynäshamn. Under söndagskvällen gick fyra av Gotlansbåtens resenärer samma öde till mötes när deras tre bilar inte fick plats på båten från Visby till Nynäshamn – trots att de hade bokat.
– Det har att göra med att vi är nya på det här. Det här var vårt första riktiga trycktest. Vi ville få med så många som möjligt, tyvärr fick vi inte med alla, säger Ola Mattsson, platschef på Gotlandsbåten.
Läs mer:Fem familjer lämnades kvar på kajen
Kristi Himmelfärdshelgen har varit Gotlansbåtens mest bokade dagar hittills.
– Att de inte kom med berodde dels på att man inte stuvade båten tillräckligt bra. Sedan berodde det även på att det kom andra bilar än vad som hade bokats, säger Ola Mattsson.
När man bokar en resa med Gotlandsbåten kan man välja mellan tre olika bilkategorier beroende på bilens längd och höjd.
– Vi förstår att de som bokar kanske varit ute i god tid och inte visste att de behövde takbox. Men med en takbox blir bilen för hög och då kan vi inte ställa den på samma ställe som det var tänkt, säger Ola Mattsson.
Passagerarna som inte fick plats bokades om till Destination Gotland och kunde lyckligtvis komma med samma kväll. Gotlandsbåten ska nu se över rutinerna för att undvika att hamna i en liknande situation igen.
– Dels ska vi ta en titt ombord för att se hur man bäst stuvar bilarna. Sedan måste vi ha en mer rigorös kontroll av bilarna vid incheckningen, säger Ola Mattsson.