Flygtrafik kan med hjälp av digitala kameror och höga dataöverföringshastigheter ledas på distans. På Örnsköldsvik flygplats fjärrstyrs redan flygledartornet från Sundsvall sedan i april förra året. Det skulle betyda att ingen flygledare fysiskt skulle behövas i Visby, utan att personen till exempel leder trafiken från Arlanda. En möjlighet som Swedavia och Luftfartsverket just nu ser över.
En flygledare som GT varit i kontakt med är oroad. Denna tekniska lösning skulle innebära stora säkerhetsrisker för Gotland bland annat på grund av ö-läget och det försvarspolitiska läget. Det faktum att en kamerastyrd flygplats skulle bli helt beroende av fungerande datakommunikation är ett allvarligt problem enligt flygledaren.
Mats Lagerqvist, kris- och beredskapshandläggare på Länsstyrelsen på Gotland, säger så här:
– Elektronisk kommunikation till och från fastlandet är en sårbar sektor för oss. Och hur säkerställer man den här då? Det räcker med en kraftig storm eller vad som helst så är vi utslagna.
– Transporter till och från ön är helt avgörande för att förnödenhetsförsörjningen ska fungera. Kritiska varor som behövs och även viss nyttopersonal som snabbt kan behöva flygas in i ett visst läge. Så naturligtvis kan det här påverka.
Region Gotlands beredskapschef Christer Stoltz vill inte gärna spekulera innan han tagit del av förstudien men är tydlig med att poängtera att det är en jätteviktig fråga för Gotland:
– Vi bevakar den här frågan tillsammans med länsstyrelsen. Vi är en ö och vi har bara en flygplats. Ny teknik, javisst, men vi måste ju tänka både hängslen och livrem om en sådan här lösning skulle bli aktuell. Jag hoppas och förutsätter att man beaktar den för Gotland unika sårbarheten och utsattheten.
Om det kommer visas någon sådan hänsyn vill inte Luftfarsverkets presschef Per Fröberg säga någonting om:
– Det kan jag inte kommentera, i och med avsiktsförklaringen så startade den här utredningen som ska leda fram till ett beslut och det kan inte vi föregripa.
Från Swedavias sida vill man inte heller kommentera detta. Mer än att resultatet ska presenteras efter sommaren. Övriga flygplatser som berörs av förstudien är Malmö, Östersund, Umeå och Kiruna.