Det har talats om rekord redan på förhand, passagerarmässigt, på Visby flygplats.
– Det blir den största helgen i flygplatsens historia, slår flygplatschefen Gunnar Jonasson fast.
175 rörelser, det vill säga starter eller landningar, finns inplanerade på förhand under lördag och söndag.
Ytterligare några – små privatplan samt militärflyg – tillkommer oftast, så omkring 200 kan vara en bättre uppskattning.
Siffran har sina skäl. I år sammanfaller nämligen Almedalens ankomst med hemresorna från idrottsevenemanget Island Games. De sistnämnda tillför 34 rörelser med chartrade flyg, vilka ska ta trupperna direkt till hemorter som Menorca eller Guernsey.
– Ett par tusen deltagare åker hem på lördagen. På söndagen ankommer omkring 4 000 personer i stället, berättar Gunnar Jonasson.
Några som inte blivit tillfrågade i planeringen av dessa evenemang – men som i högsta grad får hantera konsekvenserna – är flygledarna i tornet.
– Att Island Games sammanfaller med Almedalen kan vi inte påverka, ändå är det vår skyldighet att se till att det går att hantera säkert. Men flygplatsen försöker sortera tillsammans med flygbolagen så att inte alla kommer samtidigt, säger flygtrafikledningens operativa chef Daniel Vestling.
Gör de ett tillräckligt bra jobb med detta?
– Ja, det tycker jag.
Sedan förra årets politikervecka har flygplatsen byggts ut, dels i terminalerna men också med en breddad taxibana för de flygmaskiner som väntar på att få lyfta.
– Det gör oerhörd skillnad för oss och i år blir ett test av den ökade kapaciteten. Jag tror egentligen vi kan skruva upp ännu mer, men då behövs mer asfaltsyta vid själva flygplatsen också, säger Daniel Vestling.
Personalmässigt jobbar sju av tio flygledare, i olika pass, den här helgen. Fyra personer har dessutom lånats in från fastlandet.
– Det här är också fantastiskt roligt, det blir som vid en stor militärövning. Det är givande att gå hem och veta att man flyttat tusentals passagerare på ett dygn och att det gick bra, säger flygledningschefen.
Även flygplatsen i övrigt har ökat bemanningen i helgen, med sommarjobbare såväl som inlånad personal från andra flygplatser.
Tillfälliga gränskontroller, utöver de ordinarie, har också byggts upp.
– Ja, det behövs till Island Games-deltagarna. Vi brukar inte ha så många internationella avgångar samtidigt, förklarar Gunnar Jonasson.
Känner du någon oro?
– Nej, vi är väl förberedda. Men visst kan det bli förseningar, om planen inte kommer när de ska. Och det kommer att vara väldigt mycket folk på flygplatsen.
Även flygledarna har tillförsikt. Sådant som ostadigt väder verkar inte vara en stor farhåga.
Daniel Vestling är också glad att det inte blev någon fjärrstyrd flygledning i Visby.
– Vad hade hänt om det inte fungerar? Det är så pressat under Almedalen att vi inte kan ta ett glapp på flera timmar för att laga något fel, säger han.
Nu när detta orosmoln är ur världen, har Daniel Vestling bara ett ordentligt sådant kvar:
– Otillåten drönartrafik. Om någon flyger med drönare utan tillstånd stänger vi flygplatsen direkt. Men det gick smidigt i fjol, efter att drönarförbudet infördes.
Apropå detta förbud vill Daniel Vestling gärna göra ett tillägg:
– Folk behöver inte ringa oss så fort de ser en drönare. Polisen har nämligen dispens från förbudet och kan komma att använda sådana, berättar han.