Försvarsmakten stoppar fjärrstyrd ledning av flygplatsen

Försvarsmakten säger nej till Luftfartsverkets förslag om fjärrstyrning av Visby flygplats. Och då blir det så, att Försvarsmakten bestämmer är parterna överens om. Men dialogen fortsätter.

Værnes  20161006.
Flytårnet på Værnes lufthavn med fly i luften. 
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT / kod  20520

Værnes 20161006. Flytårnet på Værnes lufthavn med fly i luften. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT / kod 20520

Foto: Kallestad, Gorm

Flygledning (GA)2017-04-04 05:00

Luftfartsverkets (LFV) kontroversiella förslag om att låta fjärrstyra flygtrafiken i Visby från Arlanda och därmed låta flygledartornet i Visby bli obemannat har väckt omfattande debatt.

Men nu har den tyngsta instansen, Försvarsmakten (FM), sagt nej till planerna. FM anser att en fjärrstyrd flygtrafikledning på Visby flygplats inte tar hänsyn till FM:s behov och hänvisar till väsentlig påverkan på FM:s verksamhet.

Och parterna är eniga om att deras beslut väger tyngst.

– FM har naturligtvis en väldigt tung påverkan, de har ett tyngre statsuppdrag än vad LFV har, konstaterar Per Kjellander, operativ chef på LFV.

– Jag uppfattar att FM har veto i den här frågan, framhåller Jesper Tengroth, pressekreterare på FM.

– Anledningen till att vi säger nej är att vi använder Visby flygplats för vår verksamhet. Förändringen är inte möjlig enligt vårt sätt att se. De bakomliggande orsakerna till detta omfattas av sekretess. Vi berättar för LFV så att de får en bra förståelse varför vi säger nej men det blir aldrig offentligt, säger Jesper Tengroth.

Han vill således inte gå in på vad den närbelägna flygbasen F17 G betyder i detta sammanhang.

Ett samråd har skett mellan parterna eftersom LFV är i partnerskap med FM sedan över 40 år och driver flygledningsverksamheten för FM. Om en förändring av väsentlig art ska göras ska parterna samråda, bland annat om vad det har för påverkan på verksamheten som LFV levererar. Några regelrätta förhandlingar har det inte varit.

– FM svarar på samrådet med en formulering som säger att de inte samtycker till det vi har redovisat. Det betyder i praktiken att vi får fortsätta och snarast ha en fördjupad dialog med FM om vad de specifikt avser med sina invändningar, säger Per Kjellander.

– Kontakterna med LFV fortsätter, konstaterar Jesper Tengroth.

Även om parterna skulle komma överens så flyttas tidpunkten för starten av fjärrstyrningen fram. I Visby skulle det nya systemet enligt ursprungsplanerna ha startat 2019-2020.

– Naturligtvis påverkar det tidsplanen om man inte kommer överens. Men planeringsarbetet fortsätter likafullt, säger Per Kjellander.

LFV:s planering för fjärrstyrning omfattar ytterligare fyra flygplatser inom Swedavia-sfären. Men det är bara för Visby som FM sagt definitivt nej.

Fjärrstyrd flygledning

Projektet kallas RTS, förkortningen för engelska Remot Tower Services (Fjärrstyrd torntjänst).

Genom detta kan en eller flera flygledartorn manövreras från en annan plats, Remote Tower Center, oavsett avstånd.

Sverige har först i världen infört detta, vid Örnsköldsviks flygplats 2015, där flygledningen sitter i Sundsvall. Enligt LFV:s förslag skulle Visby tillsammans med Östersund, Umeå, Kiruna och Malmö bli närmaste flygplatser att följa efter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om