Flygskatten hotar Visbyflygningar

Den flygskatt som nu föreslås kan få stora konsekvenser för trafiken på Visby. Det finns risk för att utrikeslinjer och charter faller bort menar flygplatschefen.

Kirsten Åkerman. Regionchef för Svenskt Näringsliv. Menar att det handlar om Gotlands konkurrenskraft.

Kirsten Åkerman. Regionchef för Svenskt Näringsliv. Menar att det handlar om Gotlands konkurrenskraft.

Foto: Lina Breisch

Flygskatt (GA)2016-12-02 11:00

– Från Swedavias (ägare av Visby Airport) sida ser vi att en flygskatt kommer att få väldigt liten effekt på själva miljöfrågan men lägga en stor kostnad på flyg och resande, menar flygplatschefen Gunnar Jonasson.

Så stor påverkan kommer den att ha att vissa linjer från Visby riskerar nedläggning, menar han.

– De utlandslinjer och charter som finns kommer definitivt att få det svårare, risken finns att de faller bort. Det är väldigt små marginaler i flygvärlden, både in- och utrikes, det råder en hård prispress.

Inrikes så ser inte den gotländska marknaden ut som andra destinationers.

– Här är det en ganska jämn mix mellan privat- och affärsresande. För Gotlands del med den plats vi har är flygskatt inte till fördel på något sätt. När en avgång inte kommer att gå minskar tillgängligheten.

Han ser också att Gotland riskerar arbetstillfällen.

– Om man bryter ner en konsultrapport som gjorts för riket i stort på förväntat minskat resande så handlar det om ett hundratal jobb på Gotland. Hela syftet med att lägga en skatt är att minska resandet, annars uppnår man ju ingen nytta då skatten inte är till för att stimulera några miljöåtgärder.

Gunnar Jonasson hade hellre sett att produktionen av biobränsle stimulerats och gjort det lättare för flyget att ställa om.

Kirsten Åkerman, regionchef för Svenskt Näringsliv Gotland, är också negativ till flygskatten.

– Föt Gotland handlar det om möjligheten till konkurrenskraft som region, att göra det möjligt för människor att ta sig hit och tillbaka trots att vi lever på en isolerad plats. En skatt påverkar jobb, tillväxt och känslan av frihet. Varje företag här har alltid transporten med i sina kalkyler.

– Jag tror att många känner att flygskatten tar fokus från de viktiga frågorna, nya sätt att lösa miljöpåverkan av transporter. Vi ska inte stoppa rörligheten på planeten, vårt fokus borde ligga på nya bränslen, menar Kirsten Åkerman.

Isabel Enström, (MP), regionråd, vill se en grön skatteväxling och konstaterar att det bara är flyget av alla transportmedel som i dag inte har en beskattning.

– Så det är rimligt att om man har en miljöpåverkan betalar man för den. Summan som figurerar är inte astronomisk.

Hon anser det inte helt otänkbart med särskilda regler för Gotlands vidkommande.

– Det är klart att flyget är jätteviktigt för oss på Gotland. Så skulle man lämna in särregler skulle vi välkomna det men inte att undanta flygskatten. Det vi har drivit är ett försök att få till Visby flygplats som en av de första fossilfria, nu ska vi jobba vidare med det.

Flygskatteförslaget

Flygskatteutredningen föreslår följande summor i flygskatt.

80 kronor för varje enkel flygresa inom Europa och därmed också inom Sverige. En tur/retur-biljett Visby-Bromma/Arlanda blir således 160 kronor dyrare.

Resor utanför Europa inom 600 mil föreslås kosta 280 kronor.

För resor längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.

Skatten kan bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser. Utredningen beräknar att skatten kan ge 1,8 miljarder per år. Efterfrågan på inrikesflyg väntas minska med cirka 5 procent.

Skatten föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om