Gammal kÀrlek rostar aldrig

Efter 40 Är och 110 000 mil har Erik Engman Äterförenats med sin Bettan - lastbilen han körde grus med i Stockholm i slutet av 1960-talet.

Sann lycka. Erik Engman visar stolt upp sin lastbil som han lagt ner tusen timmars jobb pÄ att ÄterstÀlla.

Sann lycka. Erik Engman visar stolt upp sin lastbil som han lagt ner tusen timmars jobb pÄ att ÄterstÀlla.

Foto: Rolf Jönsson

Follingbo2011-09-28 04:00

Nu Àr de oskiljaktiga i Follingbo.

Gammal kÀrlek rostar aldrig - inte i hÀnderna pÄ Erik Engman. Intresset för motorer har fyllt hans garage med mopeder och motorcyklar. De utgjorde en stor del av flyttlasset nÀr han kom till Gotland för sju Är sedan.

Nu mÄste han fÄ plats för en lastbil ocksÄ.

Erik Engman var chaufför vid SHS-bolagen i Stockholm pÄ 1960-talet och minns nÀr företaget i april 1967 köpte in en ny Scania Vabis 110. Stark med 260 hÀstars motor och med kort hjulbas för att lÀtt kunna ta sig fram och backa i Stockholm var det ett imponerade fordon.

Bilen fick snabbt namn efter den största kanonen i filmen "Kanonerna pÄ Navarone". Big Berta blev Tjocka Berta och till slut Bettan.

1970 slutade Erik Engman vid SHS-bolagen för att starta eget Äkeri. Efter att ha kört byggblock till miljonprogrammet nÄgra Är sadlade han om tvÀrt. Han blev kranförare för att slutligen starta egen elfirma.


Hittad av en slump
Bettan var sedan lÀnge glömd. Men efter att ha flyttat till ön körde han en dag förbi Bergmans Äkeri utanför Visby, och fick se en bil han tyckte verkade bekant.

- Stuket var likadant, hytten och Ă„rsmodellen.

Det högg till i hjÀrtat. Intresset för lastbilar hade aldrig slÀppt - och dÀr stod Bettan.

Bergmans Ă„keri hade köpt bilen frĂ„n Scania Södra i Stockholm pĂ„ 1970-talet. Åkeriet anvĂ€nde sedan bilen i mĂ„nga Ă„r för att slutligen stĂ€lla av den pĂ„ gĂ„rden.


Kilopris
Erik Engman började förhandla med Per Bergman. Lastbilen hade stÄtt utomhus i 14 Är, sÄ det handlade mest om skrotvÀrdet. För 1:95 kronor per kilo köpte han Bettan för 26 000 kronor 2009.

Sedan dess har Erik lagt ner cirka 1 000 timmar och 70 000 kronor pÄ lastbilen. Flera gotlÀndska företag och och privatpersoner, och nÄgot fastlandsföretag, har stöttat.

- Det har flutit pĂ„ bra hela tiden, tycker Erik Engman.


Byggd för evigheten
För nÄgra dagar sedan var det dags att köra Bettan till bilbesiktningen. Med MVG rullade Erik Engman hem till Follingbo igen.

För honom representerar lastbilen en epok prÀglad av framtidstro. Bettan Àr ett barn av sin tid, byggd för att gÄ för evigt.

Ännu Ă„terstĂ„r lite smĂ„detaljer att fixa. Med Volvo och Scania Vabis som inhemska mĂ€rken Ă€r intresset för veteranlastbilar Ă€r stort i Sverige.


Till Hultsfred
Erik Engman siktar pÄ att visa upp sin lastbil pÄ en trÀff i Hultsfred nÀsta vÄr. DÄ ska Bettan fÄ "mannekÀnga" lite.

Men innan dess ska Erik Engman och lastbilen ut pÄ lÄngfÀrd, till Sandviken för att hÀmta pellets. Priset pÄ diesel har stigit rejÀlt frÄn de 29 öre litern man betalade i slutet pÄ 1960-talet, men Erik rÀknar ÀndÄ med att affÀren i norr blir lönsam.

Orolig för att bilen inte orkar den lÄnga utflykten Àr han inte:

- Motorn Ă€r urstark, med turbo. Den har gĂ„tt 110 000 mil och kommer att gĂ„ lika mycket till. Bettan Ă€r ett underverk.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om