Enligt en sifo-undersökning 2016 säger en tredjedel av tillfrågade svenskar att de sms:ar samtidigt som de kör bil. Och det räcker med att ställa sig i valfri korsning även på Gotland för att se att mobiltelefonen är högst närvarande hos många förare under körning, att surfa med eller att tala i.
1 februari 2018 skärps reglerna då en ny lag som innebör förbud mot att sms:a, surfa eller prata i mobil utan handsfree införs.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger i ett pressmeddelande från Näringsdepartementet så här:
– En tydligare regel gör att fler kommer att följa den. Detta är ytterligare en åtgärd som regeringen vidtar för att i enlighet med nollvisionen förbättra trafiksäkerheten på svenska vägar.
I en intervju i Sveriges Radio säger han att han tror det bland allmänheten finns en bred acceptans för att man bakom ratten ska vara koncentrerad på trafiken och inte spela spel.
För polisens del innebär skärpningen att deras arbete blir tydligare. I dag ligger mobilanvändandet bakom ratten i en gråzon.
Fredrik Persson är lokalpolisområdeschef på Gotland
– I dag kan vi inte rapportera förrän det hänt en olycka. Men i första hand handlar det här om lagstiftning som en preventiv åtgärd, när något är förbjudet tänker de flesta efter en extra gång.
Polisen på Gotland arbetar specifikt med trafikpolisarbete, varje dag genomförs kontroller av skilda slag. Och man har, säger Fredrik Persson, anledning att misstänka att mobilanvändande som tänkbar orsak till några av höstens många trafikolyckor på Gotland.
Från och med februari kan även mobilanvändandet finnas med på en checklista.
Kommer den nya lagen att påverka trafiksäkerheten positivt?
– Förhoppningsvis, ja. Men mest handlar det om information och eget ansvar, den som kör ska hålla fokus trafiken och fordonet ska vara i ordning. Så här års reflexer och lyse på cykeln och bra däck och belysning på bilen.
Skärpningen av lagen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att den hålls i handen. Förbudet gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt.
Den som bryter mot lagen kan förlora körkortet och även dömas till böter eller vid grov oaktsamhet till fängelse.