Hyresavtal saknas för fortsatt båtbyggande

Redan den här veckan skulle båtbyggandet i Nimbushuset återupptas, med ny arbetsgivare. Men allt var inte så klart som det verkade.

Många båtar har byggts i det så kallade Nimbushuset genom åren.

Många båtar har byggts i det så kallade Nimbushuset genom åren.

Foto: Dennis Pettersson

FÖRSENAD OMSTART2018-12-14 12:07

I fredags kom glädjebeskedet: Bolaget HOC Yachts tar över Swedish composites AB efter konkursen och båtbyggandet i Visby kan fortsätta. Merparten av fabrikens anställda, i det som oftast kallas Nimbushuset, såg ut att kunna behålla sina jobb.

Så kan det fortfarande bli – men segern togs ändå ut något i förskott.

Enligt uppgifter till GT har det inte skrivits några nya anställningskontrakt än. Andra detaljer saknas också, som hyreskontrakt för lokalerna.

Det sistnämnda bekräftas av fastighetsägaren Ladingen AB.

– Vi håller på med att få ett nytt avtal på plats, men vi måste komma överens om detaljerna, berättar Ladingens Marcus Olofsson.

Han tror också att ett hyresavtal kan vara påskrivet inom kort.

– Vi är i alla fall inget hinder i det hela, vi tänker inte utnyttja situationen för att dubbla hyran eller något sådant. Vi vill ha liknande villkor som vi hade med Swedish composites och pengarna är vi nog ganska överens om.

Hur långsiktigt hyreskontraktet blir vill Marcus Olofsson inte gå in på i nuläget.

– Jag vill inte föregå själva kontraktskrivandet. I normalfallet skriver vi treårskontrakt, men när vi specialanpassar lokalerna kan det bli på fem år, tio år, eller till och med mer, säger han.

Båtbyggandet i Visby har en historia som går tillbaka till 1960-talet, genom bolag som Fiberman AB, Albin Marin, Nimbus, CMI composites, Swedish composites – och framöver eventuellt HOC Yachts.

GT har sökt HOC Yachts för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!